Lentelied- DVD-Recensie

In de eerste jaren na de introductie van het geluid in de Nederlandse filmindustrie, waren het vooral in studio gedraaide amusementsfilms geweest die het Nederlandse bioscoopaanbod domineerden: vrolijke ‘musicals’ á la De Jantjes, Bleeke Bet en Malle Gevallen. Eén van de weinige uitzonderingen in de eerste jaren was de film Dood Water (1934) van regisseur Gerard Rutten. Een film over de droogleggen van de Zuiderzee, en de gevolgen die dit met zich meebracht voor de Volendamse vissers. Tegelijkertijd was de film een ode aan het Nederlandse landschap. Niet geheel vreemd, aangezien Rutten artistiek was ingesteld en weinig moest hebben van films uit de amusementshoek.

Het scenario voor Dood Water schreef hij samen met Simon Koster. Dat ook Koster artistieke idealen nastreefde, bleek al tijdens de openingssequentie van de film. In deze speciaal door Koster geschreven proloog observeert de camera op poëtische wijze het Nederlandse landschap en is de wisselwerking tussen beeld en geluid indrukwekkend. In 1936 vond Koster het tijd worden zelf een speelfilm te regisseren, maar dan wel op een heel andere manier dan tot dan toe gebeurd was in Nederland. Weg uit de benauwende studiodecors: de vrije natuur moest worden opgezocht. Niet alleen omdat daar meer plaats was voor artistieke creativiteit, maar ook omdat volgens Koster de Nederlandse filmindustrie zich moest onderscheiden door typisch Hollandse films te maken en het landschap hier een belangrijk aandeel in had.

Het resultaat – de film Lentelied, over liefdesperikelen van twee uiteenlopende koppels gedurende de lente – is een kleine, sympathieke film, die het vooral moet hebben van de fraaie fotografie en enkele leuke visuele vondsten. Zo zijn het Rotterdam van de jaren dertig en het Zeeuwse landschap op stijlvolle en ‘vrije’ manier in de film verwerkt en zorgt de op momenten artistieke montage voor destijds opzienbarende visuele trucages. Het is dan ook met name op deze gebieden dat Koster slaagt in zijn opzet om een film te maken die artistiek verantwoord was en de tegenpool vormt van de amusementsfilms van die tijd. De dunne en voorspelbare plot, de aangedikte personages en het magere acteerwerk doen echter erg traditioneel aan en passen niet in de vorm waarin Koster Lentelied giet.

Het beeld van deze dvd oogt matig. Buiten een grote hoeveelheid filmgrain en beeldruis (als gevolg van de leeftijd en conditie van de beeldprint), zijn ook spetters en andere beeldbeschadigingen veelvuldig aanwezig. Contrast en zwartniveau zijn op de meeste momenten matig, waardoor het zwart eerder donkergrijs oogt. Als gevolg van de vele beeldbeschadigingen zijn de scherpte en het detail eveneens beneden het gemiddelde niveau.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track op de dvd. Ook de geluidskwaliteit is matig. Door het beperkte frequentiebereik en een lichte ruis zijn de dialogen af en toe lastig te volgen.

Via het statische menu van de dvd is er de mogelijkheid de film af te spelen, een van de zes geselecteerde scènes te kiezen of naar het extra-menu te gaan. Wanneer men deze laatste mogelijkheid kiest, is er de keuze uit een tweetal extra’s. Deze bestaan uit een kleine fotogalerie en een informatieve lap tekst over de productie en diens makers.

ca. 69 minuten
TDM Entertainment
Filmmuseum