Linkeroever – DVD-Recensie

De Vlaamse film is bezig aan een imposante opmars. Zowel binnen als buiten de landsgrenzen wordt vol lof gesproken over ‘de nieuwe Vlaamse film’. Veel recente titels, waaronder Ben X, Man zkt. Vrouw en Aanrijding in Moscou, maakten niet alleen de pers, maar ook het publiek enthousiast en wisten diverse internationale prijzen in de wacht te slepen. Wat de films gemeen hebben, is dat ze veelal gemaakt zijn door debuterende of beginnende cineasten, met een duidelijk eigen visie en stijl. Ook het speelfilmdebuut van Pieter van Hees, Linkeroever, hoort in dit rijtje thuis.

Linkeroever is het eerste deel uit de trilogie ‘Anatomie van Liefde en Pijn’, waarin de regisseur de heerlijke en fantastische, maar tegelijkertijd verschrikkelijke en pijnlijke aspecten van de liefde wil analyseren. In dit eerste deel staat het lichaam van een jonge vrouw centraal.

Wanneer Marie (Eline Kuppens), een in zichzelf gekeerde jonge atlete, instort en verplicht moet rusten, trekt ze in bij haar nieuwe liefde Bobby (Matthias Schoenaerts) in een appartement op Linkeroever. Ze vindt veel troost in hun passionele relatie. Tot Marie ontdekt dat de vorige huurster verdwenen is. Ze begint te twijfelen of ze Bobby wel helemaal kan vertrouwen en ervaart Linkeroever, ooit gebouwd als droomstad, steeds meer als een nachtmerrie.

In de film kruipen we in het hoofd van Marie, die langzaam haar grip op de realiteit begint te verliezen. Ze raakt geobsedeerd door Linkeroever en de verdwijning van de vorige huurster en ontwikkelt zo angsten en hallucinaties die haar leven volledig overhoop gooien. Door de intense manier waarop Van Hees de kijker meesleurt in het hoofd van Marie, krijgt Linkeroever een onmiskenbare surrealistische ondertoon. Dit gevoel wordt versterkt door de indringende visuele stijl en een beklemmend sounddesign.

De regisseur neemt rustig de tijd om zowel de karakters als de kijker kennis te laten maken met de mysterieuze plaats Linkeroever, dat in al haar symmetrie en geordendheid een nachtmerrie geworden is. Door deze uitgekiende vertelstructuur wordt de spanning gestaag opgebouwd en komt deze tijdens de climax tot uitbarsting. Van Hees slaagt erin een geheel eigen wereld te creëren die je als kijker enerzijds wilt leren doorgronden, maar anderzijds zo snel mogelijk wilt ontvluchten.

Visueel en auditief zit de film dan ook overtuigend in elkaar. Scenariotechnisch gaat Van Hees op een aantal momenten echter, ondanks het (soms té) trage tempo van de film, net iets te snel of te kort door de bocht. Dit zorgt ervoor dat de film al met al geen diepe indruk achterlaat.

Waar Linkeroever begint als een ordinair maar geloofwaardig en sensueel liefdesdrama, daar eindigt het als regelrechte horror. Deze plotselinge omslag in de plot voelt voor de kijker onnatuurlijk aan, waardoor de stijlbreuk te nadrukkelijk in het oog springt. Bovendien verliest de film door het bizarre einde een groot deel van haar geloofwaardigheid, waardoor de prent uiteindelijk behoorlijk wat aan kracht inboet.

Voor een interview met regisseur Pieter van Hees klik hier.

Linkeroever staat in haar oorspronkelijke 2,35:1 verhouding anamorf op het schijfje. De kwaliteit van het beeld is prima, maar dat mag gezien het feit dat de film pas een jaar oud is ook geen verbazing wekken. Kleurweergave, contrast en scherpte zijn allen uitstekend. Naarmate het verhaal omslaat in een mystery-horror, wordt ook het beeld donkerder en grauwer; een keuze van de maker die door de prima print goed tot zijn recht komt. De hoes maakt melding van een Frans en Engels ondertitelspoor, op het exemplaar dat ons beschikbaar werd gesteld zijn echter enkel de Engelse ondertitels terug te vinden.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 en 5.1 track op de dvd. Beide geluidssporen zijn vrij van beschadigingen en liggen goed in het gehoor. De 5.1-track geniet door de betere spreiding en hoorbaar betere diepte de voorkeur.

De film is opgedeeld in zes krappe hoofdstukken. De dvd zit verpakt in een keepcase met daaromheen een kartonnen slipcase. Waar op de slipcase melding wordt gemaakt van een making of, deleted scenes en trailers van Linkeroever en Dirty Mind als extra’s, daar spreekt de hoes van de keepcase van enkel de originele bioscooptrailer van de film en reportages van VTM. De slipcase heeft het bij het rechte eind, want uiteindelijk treffen we de originele bioscooptrailer, de trailer van Dirty Mind, de making of en de deleted scenes aan.

ca. 104 minuten
11 november 2008
2