Lover of Loser – DVD-Recensie

De recensie van de film werd geschreven door Fabian Melchers.

De 15-jarige Eva woont sinds kort samen met haar nieuwe stiefvader, terwijl haar moeder de hele dag werkt. Ze kan maar moeilijk met hem opschieten en haar beste vriendin heeft het te druk met haar nieuwe vriend. Zelf is ze smoorverliefd op Mees (Martijn Lakemeier), maar ze denkt dat hij een vriendin heeft. Mees is eigenlijk ook tot over zijn oren verliefd op Eva, maar is te verlegen om iets te zeggen. In haar onzekerheid laat Eva zich inpalmen door Ricardo (Ruud Feltkamp), een loverboy.

Lover of Loser is de eerste Carry Slee-verfilming die naast een dramatisch verhaal ook een overtuigende film over kalverliefde is geworden. De twee hoofdpersonages praten met vrienden over hun verliefdheid, maar durven het niet aan elkaar kwijt. Zo zien we verschillende keren Mees fantaseren over hoe hij Eva het beste kan benaderen. Het zijn oprechte en aanstekelijke scènes die de film tot meer dan alleen een rampscenario maken; de kijker kan meeleven met de personages. Ook de acteurs helpen hier goed aan mee.

Want net als Radeloos is Lover of loser gezegend met een uitstekende cast. Vooral de twee hoofdpersonen komen geloofwaardig en sympathiek over. Martijn Lakemeier, die vorig jaar bekend werd met Oorlogswinter, speelt opnieuw een degelijke, overtuigende rol. Hij verbleekt echter bij de 17-jarige Gaite Jansen, die zich in haar eerste bioscoopfilm van haar beste kant laat zien. Ze speelt de onzekere Eva op een verfijnde en meeslepende manier, en is de hoofdreden waarom Lover of Loser de beste Carry Slee-verfilming tot nu toe is geworden.

De film is duidelijk overtuigender dan zijn voorgangers, maar heeft nog steeds het nadeel van stroeve dialogen. Hoewel het minder storend is dan bij de vorige verfilmingen, komen gesprekken soms houterig en ongeloofwaardig over. Het zijn gelukkig details die Schram vergeven kunnen worden, want Lover of Loser overtuigt op genoeg vlakken.

Waardering: *** half

Het beeld staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op de DVD Het beeld oogt uitstekend, met een goed scherpteniveau en detail. Dankzij een prima contrast komt het kleurenpalet mooi en warm over. De optionele Nederlandse en Engelse ondertiteling zijn eveneens goed uitgevoerd.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track op de DVD. Deze is vrij van beschadigingen. Zoals we van een recente film mogen verwachten klinkt deze prima. De prachtige muziek van Maarten Spruijt komt warm en met veel dynamiek uit de speakers en de dialogen zijn goed verstaanbaar. Beschadigingen zijn afwezig.

Aan extra’s weer geen gebrek bij deze Carry Slee-verfilming. Op de eerste disc treffen we naast de film trailers aan voor de overige Carry Slee-verfilmingen en voor o.a. De Hel van ’63, het vermakelijke epos van Steven de Jong dat momenteel in de bios draait. Daarnaast een audiocommentaar van Martijn Lakemeier, Gaite Jansen, Ruud Feltkamp, Quinten Schram, Thomas Acda en Dave Schram. Door de enorme hoeveelheid aan sprekers zo nu en dan wat rommelig.

De tweede disc is volledig gereserveerd voor extra materiaal. Buiten de originele bioscooptrailer (1½ minuut) en een televisiecommercial (½ minuut), start de extra-sectie met een aantal flauwe bloopers (7 minuten). Interessanter is de storyboard-vergelijking (15 minuten), waarin enkele scènes vergeleken worden met het oorspronkelijke storyboard. Voor de leek wordt het verwordingsproces van een film zo iets duidelijker. In Achter de schermen (erg veel minuten) treffen we een twintigtal homevideo-achtige filmpjes aan, die achter de schermen zijn opgenomen. Ze variëren van onzinnig tot amusant tot interessant. In de fotogalerij treffen we ongeveer 65 setfoto’s aan.

De cast in Curacao is een 32 minuten durende impressie van een reis van de cast en enkele crewleden door Curacao. Vooral een aaneenschakeling van (grappig) tijdverdrijf. De making of (20 minuten) is een montage van vier losse making of filmpjes, en biedt een kijkje achter de schermen van de productie. Set- en filmbeelden worden afgewisseld met interviews. Onder het kopje casting (12 minuten) vinden we vijf castingtapes terug, van onder andere Gaite Jansen en Lucas Hamming. Tot slot treffen we nog drie videoclips aan.

ca. 106 minuten
19 januari 2010
0
16:9 Anamorf (1,78)
Disc 1:
Audiocommentaar enkele acteurs en regisseur
Disc 2:
Commercial
Storyboard
Castingvideo’s
Bloopers
Achter de schermen
De cast in Curacao
Videoclip “Eva”
Videoclip “Rockster”
Videoclip “I’m sorry”

Met dank aan Bridge Entertainment voor het beschikbaar stellen van de DVD !

Een gedachte over “Lover of Loser – DVD-Recensie

1. ik vind het een heel leuk spannend boek, ik kan me heel goed in de hoofdpersoon inleven omdat haar gevoel goed beschreven wordt dus voel ik met haar mee. ik raak wel in de war doordat je zelf het verhaal kan bepalen. verder is het heel leuk