Mans Genoeg – DVD-Recensie

Onder het nieuwe DVD-label Inside the Music van distributeur A-film is de documentaire Mans Genoeg van Sonia Herman Dolz, die eerder enkel in combinatie met de gelijknamige CD verkrijgbaar was, opnieuw uitgebracht.

Voor haar project ‘Mans Genoeg’ bracht Frédérique Spigt een groep van Nederlandse zangers en zangeressen samen, met wie zij een persoonlijke en/of professionele band heeft. Met ieder van deze artiesten afzonderlijk maakte zij een nummer dat voor het gelijknamige duettenalbum werd opgenomen. Spigt legt haar muzikale ziel bloot wanneer ze in duet treedt met Huub van der Lubbe, Jan van der Meij, Sarah Bettens, Barry Hay, Katja Schuurmans, Daniel Lohues, Liesbeth List, Bennie Jolink, Tom Engels, Inge Bonthond, Tesse Boomkamp, Tim Akkerman, Ivo Severijns en wijlen Herman Brood. In de documenatire volgt regisseuse Dolz nauwgezet het creatieve proces dat Spigt elke dag opnieuw doormaakt met een nieuwe gastartiest.

De documentaire van Dolz is duidelijk bedoeld als begeleidend achtergronddocument bij de gelijknamige CD, maar is op zichzelf staand ook best te pruimen. De muziek die door Spigt en haar gasten wordt neergezet, is zeker meer dan plezierig. Ook het proces dat een nummer doormaakt op de dag dat het gerepeteerd èn opgenomen wordt is interessant. Toch lukt het het geheel maar niet de ‘achter-de-schermen’-sfeer te ontstijgen. Hier en daar wordt een poging gedaan om wat meer diepte aan de prent te geven. Het wel en wee in de oude villa  waar de platen worden opgenomen, en de band die er tussen Spigt en de uitgenodigde muzikanten bestaat, worden wel aangehaald maar zijn toch niet meer dan leuke opvulling of dienen louter ter introductie of bruggetje naar de volgende partner in haar duetten reeks. Een enkel moment is dramatisch interessant, zoals haar achtergrondverhaal bij het postuum duet met persoonlijke held Herman Brood en haar aanvankelijke terughoudendheid tijdens de opnames van het nummer, maar over de gehele lijn is het allemaal wat dunnetjes. Niet dat dat een ramp is, want het uur vliegt zo om en men vermaakt zich prima met de geproduceerde klanken, maar er had wat meer in kunnen en mogen zitten.

Mans Genoeg staat in de oorspronkelijke 1,77:1 aspectratio anamorf op deze DVD. Helaas stellen de feitelijke prestaties van de film op het tv-scherm teleur.  Het is duidelijk dat de documentaire destijds op video is gedraaid en deze bron doet vanzelfsprekend de beeldkwaliteit niet veel goed. De beelden missen voldoende scherpte en detail, maar zijn gelukkig vrij van beschadigingen. En daar waar het een zwart-wit film betreft is het mooi dat het contrast van een bevredigend niveau is.  De film is optioneel te voorzien van Engelse ondertitels.

De film staat met twee geluidsbanden op deze DVD, in een Dolby Digital 2.0 Stereo-mix en een 5.1 DTS-mix. Dialogen klinken prima en de muziek komt mooi en vol uit de speakers, beschadigingen zijn gelukkig niet aanwezig. Het genre muziek, dat vrij ingetogen en weinig dynamisch is, leent zich echter niet voor een echt dynamisch en spectaculair geluidsbeeld, maar de voorkeur ligt toch bij de DTS-track die het geluid met meer detail, meer spreiding en een prima gebruik van de zes beschikbare kanalen presenteert.

In het hoofdmenu, dat beelden uit de film bevat, vindt men naast de vanzelfsprekende hoofdstukselectie het submenu met een drietal trailers. Naast de bijzonder slappe trailer voor Mans Genoeg, zijn er ook trailres voor de muziekfilms The Blues en Ramses aanwezig.  In het menu met extra’s zijn drie speciale toevoegingen aan deze DVD-uitgave te bekijken. Als eerste de videoclip bij de titelsong die een kleine vier minuten duurt, deze bestaat uit zwart-wit beelden uit de documentaire die versneden zijn met archiefmateriaal van gebeurtenissen uit de Nederlandse historie waarin het volk moest vechten tegen het water. Verder is er een uitgebreide selectie van scènes terug te  vinden, die overigens wel in kleur zijn, die de uiteindelijke film niet gehaald hebben, ingedeeld op de betreffende gastartiest. Ten slotte staat er een fotogalerij op het schijfje die 15 zwart-wit foto’s toont welke tijdens de opnames werden geschoten.

ca. 59 minuten
A-film
21 augustus 2008