The Forbidden Quest – DVD-Recensie

Net als in Lyrisch Nitraat (1990) bewerkt regisseur Peter Delpeut in The Forbidden Quest (1993) authentiek filmmateriaal uit het begin van de twintigste eeuw tot een eigen, originele film. Door de ogen van scheepstimmerman J.C. Sullivan beleven we de geheime en mysterieuze expeditie van een internationaal gezelschap naar de Zuidpool in 1905 opnieuw. Tijdens deze expeditie, welke uitmondde in een barre overlevingstocht, verloren al zijn kompanen het leven. De authentieke beelden, geschoten door onder andere Frank Hurley, Herbert Ponting en Odd Dahl, moeten zijn verhaal ondersteunen. Dit gebeurt echter niet overal even overtuigend en adequaat.

Peter Delpeut vond de authentieke beelden in de collectie van het Nederlands Filmmuseum. Na zijn interessante en eveneens rond historisch filmmateriaal opgebouwde film Lyrisch Nitraat, besloot hij ook dit keer het materiaal te verwerken in een origineel scenario. Een prijzenswaardig initiatief, waarbij verloren of vergeten filmfragmenten in een nieuwe context een tweede leven worden ingeblazen. In The Forbidden Quest introduceert Delpeut een verteller, de Ierse scheepstimmerman Sullivan, die de kijker door het verhaal leidt. Het authentieke filmmateriaal dient zijn relaas te ondersteunen. Het ongelooflijke verhaal van Sullivan, van het bizarre uitgangspunt van de expeditie tot moord en kannibalisme aan toe, krijgt zo een extra dramatische dimensie. Niet in de laatste plaats door het spel van Joseph O’Conor, die overtuigend in de huid van de gekwelde scheepstimmerman kruipt.

Minder overtuigend zijn echter de beelden die zijn verhaal tot leven moeten laten komen. Hoewel soms van betoverende schoonheid, sluiten ze niet altijd even goed aan bij datgene wat verteld wordt. Sullivan bespreekt de tocht nauwkeurig en vrijwel tot in ieder detail – weidt af en toe zelfs iets te veel uit -, terwijl de beelden vaak blijven steken in mooifilmerij, weinig relevantie kennen of niet aansluiten bij Sullivan’s vertelling. Alsof Delpeut ons elk teruggevonden fragment wilde tonen, ook al past het niet helemaal bij het verhaal dat verteld wordt. Bovendien krijgt de film hierdoor een onnodige complexiteit; de kijker dient zo nu en dan plots te schakelen tussen de beelden en Sullivan’s tekst, omdat blijkt dat ze elkaar niet versterken of aanvullen. Door de niet al te lange speelduur – een kleine zeventig minuten – slaat de verveling echter nergens toe.

Geheel overtuigen doet The Forbidden Quest dus niet, maar door het interessante en nobele uitgangspunt, de goede rol van O’Conor en enkele mooie beelden blijft de film redelijk boeien.

The Forbidden Quest staat in 4:3 verhouding op het schijfje. Daar de film voornamelijk bestaat uit historisch filmmateriaal uit de eerste drie decennia van de vorige eeuw, is de beeldkwaliteit wisselend. De speciaal voor de film geschoten stukken zijn op wat kleine beschadigingen in de vorm van filmspots en kleine spetters na van degelijke kwaliteit. De optionele Nederlandse ondertiteling staat op de juiste hoogte en in een fijn leesbaar lettertype in beeld.

Het geluid staat in een als een Dolby Digital 2.0 gecodeerde track (192 kb/s) op het schijfje. De track bestaat voornamelijk uit de (voice-over)tekst van het personage Sullivan en achtergrondmuziek. Deze klinken zuiver en komen helder uit de twee frontspeakers. Beschadigingen zijn afwezig.

Via het statische hoofdmenu is er de keuze de film te starten of naar de hoofdstukindeling te gaan. Ook is het mogelijk de Nederlandse ondertiteling al dan niet te selecteren. De film is opgedeeld in acht hoofdstukken. Extra’s ontbreken helaas.

ca. 70 minuten
Living Colour Entertainment
12 februari 2009