Mevrouw de Minister – DVD-Recensie

Eind jaren negentig ontstond er een ware hausse aan televisieproducties die zich afspeelden in de Nederlandse politiek. Verraad, wantrouwen en persoonlijk drama vierde hoogtij. Zo maakte Frans Weisz in 1998 de spannende serie Het Jaar van de Opvolging en regisseerde Van Gogh onder andere de thrillers In het Belang van de Staat (1997) en De Nacht van Aalbers (2001). In 2002, toen de opleving richting haar einde liep, maakte Norbert ter Hall (Wet & Waan, Waltz) de visueel interessante en degelijke driedelige miniserie Mevrouw de Minister.

De serie vertelt het verhaal van Dirkje Holman, afkomstig uit de gemeente-politiek, die benoemd wordt tot Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In tegenstelling tot het gros van haar kamergenoten is Dirkje een vooruitstrevende politicus, die meegaat met de moderne tijdgeest. Terwijl de kamer orthodox te werk gaat, wil Dirkje alles ‘anders’ doen. Een streven dat niet alleen leidt tot irritatie bij haar politieke collega’s, maar ook het begin vormt van haar persoonlijke neergang.

Net als in veel van haar genregenoten, focust ook Mevrouw de Minister zich voornamelijk op verraad, (vals) vertrouwen en persoonlijk drama in hartje Den Haag. Een wereld vol intriges, keiharde beslissingen en leugentjes om bestwil. Hoewel deze thema’s een bijzonder interessante basis vormen voor televisiedrama, weet Mevrouw de Minister niet te overtuigen. Het grootste probleem betreft de nogal onsympathieke houding van het hoofdpersonage Dirkje, gespeeld door Marieke Heebink.

De doortastende en vooruitstrevende mentaliteit van Dirkje is door scenarist Frank Ketelaar zover doorgedreven dat ze, in plaats van een moedig (vrijheids)strijdster, een provocateur wordt. Haar ‘over mijn lijk’-mentaliteit krijgt uiting in veel naïeve beslissingen en een haast kinderlijke drang gelijk te willen hebben, waardoor het moeilijk is sympathie op te blijven brengen gedurende de serie vordert.

Wellicht dat dit probleem voortvloeit uit het gebrek aan achtergrond en diepgang in zowel de plot als het hoofdpersonage. Binnen no-time ontpopt Dirkje zich tot een ware volksheld, om vervolgens net zo snel naar beneden te vallen en weer op te staan. Herkenbaar met betrekking tot de hedendaagse (media)politici, zult u nu wellicht zeggen, ware het niet dat de serie pretendeert een kijkje te geven in de Haagse keuken. Mevrouw de Minister gaat vaak iets te snel, waardoor als naïef ervaren scènes, clichés en enkele stereotypen niet vermeden kunnen worden. Iets meer tijd in de aanloop naar sleutelscènes en -beslissingen van Dirkje was wenselijk geweest.

Scenariotechnisch wringt de serie zodoende behoorlijk – vooral het laatste half uur slaat het geheel volledig op hol – maar op elk ander gebied scoort Mevrouw de Minister zeer behoorlijk. Naast de prima acterende cast – met Staartjes, Henri Valcke en De Lint voorop – zijn het vooral het dynamische camerawerk, de meeslepende muziek, de snelle montage en decoupage en de interessante trucjes op het gebied van kadrering en cameravoering die de serie van de nodige grootsheid en allure voorzien.

Met Richard van Oosterhout achter de camera is het kleinburgerlijke politieke Nederland plots een grootse en meeslepende wereld. In een sfeervolle zwart-witfotografie creëert hij een geheel nieuwe politieke Arena, waarin effen vlakken en hoge, lege ruimten een grote rol spelen. In plaats van de muffe binnenkamerpolitiek zoals wij die kennen, weet Van Oosterhout elke ruimte een meer dynamische en levendige aanblik te geven.

Mevrouw de Minister blijft door dit alles grotendeels boeiend en kent enkele sterke spelscènes, maar faalt op het gebied van geloofwaardigheid en kent een te onsympathiek hoofdpersonage om echt meeslepend te worden.

De serie staat in de oorspronkelijke 1,78:1 verhouding anamorf op het schijfje. De serie werd in zwart-wit gefotografeerd. De technische afwerking van de dvd is prima. Door de authentieke grove korrel zijn scherpte en detail niet optimaal, maar nog altijd van meer dan goed niveau. Ook het zwartniveau en contrast stemmen tot tevredenheid. Er is optioneel Engelse ondertiteling beschikbaar.

De dvd bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidsspoor. Deze ligt fijn in het gehoor en is vrij van beschadigingen. De dialogen komen helder uit de voorste speakers en de meeslepende muziekscore van Fons Merkies wordt met een redelijke laag verspreid. De subwoofer wordt geregeld, zij het niet al te intensief, aangesproken.

Mevrouw de Minister heeft, als één van de weinige Nederlandse series, een redelijke hoeveelheid aan extra’s meegekregen. Als eerste treffen we een vijftien minuten durende making of aan, waarin de kijker een kijkje op de set wordt gegund. Informatief is deze korte documentaire van weinig waarde. In de 13 minuten durende featurette Interviews Zembla geven drie politici hun mening over de serie en gaan hierbij met name in op de herkenbaarheid van het geheel. Ook makers van de serie komen aan het woord. Voorts treffen we nog twee deleted scenes (2 minuten) aan, enkele teasers en wat foto’s. Het valt de VPRO te prijzen enkele extra’s op te hebben genomen. We kunnen alleen maar hopen dat het in de toekomst vaker zal gebeuren.

ca. 150 minuten
VPRO
1 februari 2003