Mijn Vader is een Detective! – DVD-Recensie

In de frisse jeugdfilm Mijn Vader is een Detective! van regisseur Will Wissink (Dropouts) komen de dertienjarige Sam, Sterre en Ortwin – nadat de vader van Sam is ontvoerd – op een geheimzinnig forteiland terecht. De kinderen gaan op onderzoek uit en ontdekken een duister mysterie. Een vlot en bij tijd en wijle spannend avontuur is het gevolg.

Wissink weet in pas zijn tweede bioscoopfilm in tien jaar tijd de juiste mix te vinden tussen komische en rauwe scènes, waardoor de film nergens vervalt in een te kinderlijk avontuur á la Bassie en Adriaan. Hoewel het verhaal eendimensionaal is en veel personages hun stereotype karakter niet overstijgen, blijft Mijn Vader is een Detective! vooral door enkele visuele en auditieve ingrepen van de regisseur ver verwijderd van de conventionele, kindvriendelijke benadering die veel jeugdfilms kenmerkt. Met een donker en dreigend sound-design en enkele montagetrucjes is de sfeer vaak grimmig en wordt de spanning, zeker voor de doelgroep, effectief opgebouwd.

Ondanks het beperkte budget oogt Mijn Vader is een Detective! professioneel, fris en speels. De met flair en dynamiek vastgelegde beelden worden gekenmerkt door een levendig kleurenpalet, die de productie een zomerse aanblik geeft. In combinatie met het spelplezier van zowel de jeugdige als volwassen cast, worden de paar schoonheidsfoutjes de film graag vergeven; het zichtbare enthousiasme werkt aanstekelijk en vertederend.

Meest exemplarisch hiervoor zijn de geestige bijrollen van Peter Faber, Peer Mascini en Tygo Gernandt. Deze laatste weet in de gedaante van de als hond behandelde griezel Benno niet alleen komisch uit de hoek te komen, tevens geeft hij op dermate wijze gestalte aan zijn personage, dat Benno meer mens dan typetje is.

Doordat deze laatste constatering elk personage kenmerkt, blijft de toon van de film volwassen en worden er niet al te veel concessies gedaan aan de jeugdige doelgroep. Mijn Vader is een Detective! is zo een meer dan degelijke familiefilm die, ondanks haar eenduidige plot, meer te bieden heeft dan het gros van haar genregenoten.

Mijn Vader is een Detective! staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op het schijfje. Zoals we bij een recente film mogen verwachten, is de transfer vrij van beschadigingen. De kleurweergave oogt naturel en sfeervol, met een goed contrast en zwartniveau. Beeldruis is in lichte mate aanwezig. De DVD is voorzien van optionele Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en 5.1 track (448 kb/s) op DVD. Ook op het geluid valt niks aan te merken. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de track is vrij van ruis of andere beschadigingen. Het 5.1-spoor geniet de voorkeur, daar deze een betere spreiding biedt en gedetailleerder en warmer klinkt.

Mijn Vader is een Detective! heeft een goedgevulde 2-disc editie meegekregen. Op de eerste disc staan naast de film nog promotrailers (voor onder andere de komende De Hel van ’63) en een commentaartrack van de regisseur (Wissink), scenarioschrijfster (Damen) en hoofdrolspelers (Melchers, Pasteuning en Mackenbach). De track staat niet bijster bol van de interessante weetjes, maar geeft een aardige kijk in het hoofd van de hoofdrolspelers. Wissink en Damen stellen de kinderen gedurende de film vragen over de opnamen, medespelers en dergelijke.

Op de tweede disc vinden we naast de originele bioscooptrailer, commercial en fotogalerij zes filmpjes van 5 minuten onder de titel ‘Kids Film Experience’. In deze in totaal dertig minuten wordt een blik gegund achter de schermen, aan de hand van de drie hoofdrolspelers. Deze veredelde making of is door deze originele invalshoek interessant en leuk om te zien.

ca. 89 minuten
16 juli 2009
2