Missie Warmoesstraat (complete serie) – DVD-Recensie

Deze uitgave van Missie Warmoesstraat herbergt de complete serie.

Hoewel er in de Nederlandse filmwereld weinig actie-thrillers worden gemaakt, kent de Nederlandse televisiewereld zo langzamerhand een ware traditie aan actierijke politieseries. Naast bekende voorbeelden zoals Unit 13, Ernstige Delicten en Flikken Maastricht, waarin naast speurwerk ook een grote rol is weggelegd voor actiescènes die garant staan voor flink wat spanning, zijn er de afgelopen jaren ook series geproduceerd waarbij de aandacht voornamelijk werd gelegd op de verhalen zelf, op de karakters en op een kleinschalige aanpak. Missie Warmoesstraat, over de belevenissen van een klein korps op een politiebureau in Amsterdam, kenmerkt deze laatste categorie.

De EO-serie, die twee seizoenen liep, vertelt het verhaal van Cas Wulffers, een ex-legerpredikant die na zijn pensioen geen zin heeft thuis zijn dagen te slijten. Brutaal stapt hij binnen bij de Amsterdamse politie, die hem op bureau Warmoesstraat een baan als geestelijk verzorger aanbieden. Op het drukke en onderbemande bureau wordt hij met argwaan ontvangen; wat moet men met een ‘politiedominee’?

Al snel blijkt echter dat Cas middels zijn onorthodoxe aanpak een frisse kijk op een vastgelopen zaak kan werpen. Langzaam verovert hij zo een plek op het bureau en wordt de relatie met zijn collega’s beter. Dan verschijnt plots een nieuwe officier van Justitie op het bureau. Ze blijkt de dochter van Cas te zijn. Beiden hebben nauwelijks nog contact met elkaar en langzaam ontrafelt zich de reden voor hun stroeve, onderlinge relatie.

Missie Warmoesstraat, bedacht door ex-agent Simon de Waal (Baantjer, Grijpstra & De Gier, Russen), bestaat uit 26 afleveringen van elk vijfentwintig minuten. In de ruim tien uur die de serie duurt, leggen de makers een grote nadruk op de menselijke kant van het politiewerk. Niet alleen op de relatie tussen de agent en burger dan wel verdachte, maar ook op de sfeer en onderlinge relaties op het bureau. Geheel onlogisch is het dan ook niet dat de serie zichzelf voornamelijk voortstuwt door middel van conflictsituaties. Deze zijn vaak echter te stereotype, vergezocht of ongeloofwaardig om te overtuigen.

Zo start de serie bijvoorbeeld met een aflevering waarin een kind dreigt te verdrinken. Een oplettende voorbijganger belt de politie, maar besluit verder zelf geen actie te ondernemen. Wanneer de politie arriveert – hoeveel tijd er inmiddels verstreken is, is niet duidelijk – is de jongen al verdronken. De moeder, die haar zoontje die middag onbewaakt achterliet, besluit hierop de betreffende agent aan te klagen wegens nalatigheid. Hij zou te laat actie hebben ondernomen. Hoewel de reactie van de moeder met de beste wil van de wereld nog te verklaren valt, psychisch is ze immers compleet ingestort na het horen van het nieuws, kunnen er vraagtekens worden gezet bij het uitgangspunt van deze aflevering. De agent doet er zichtbaar alles aan om de jongen te redden en het is nog maar de vraag of deze wel gered had kunnen worden als de politie op tijd was gearriveerd.

Wellicht dat dit soort contrasten door de schrijvers van de serie, Dick van den Heuvel en Shirley Gast, bewust extra zijn aangezet om de kijker zo alert te maken op de variabele waarde van de universele en gedurende de gehele serie terugkerende schuldvraag. Het is in bovenstaand geval namelijk makkelijk om de schuld bij de moeder te leggen, of desnoods bij het jongetje zelf, maar ook het perspectief van de moeder blijkt – vanuit haar stand van zaken – enigszins redelijk. Missie Warmoesstraat concentreert zich dan ook voornamelijk op dit soort tegenstellingen en tracht een genuanceerde kijk te geven op verschillende politiezaken. Door het nadrukkelijk opzoeken van de grenzen van geloofwaardigheid is het echter niet altijd even makkelijk om mee te gaan met datgene wat op het scherm gebeurt en blijft er enige afstand tussen de kijker en de verhalen die de revue passeren.

Ook de relaties tussen de werknemers op het bureau bestaan uit grote contrasten. ‘Jonkie’ Jorus de Kuyper komt net kijken en bokst op tegen de gevestigde orde. Men heeft moeite hem te accepteren. Met name rechercheur Peter Hermans kijkt op hem neer. De hautaine en opgefokte toon die hij hierbij aanslaat, werkt op de kijker echter averechts en zorgt ervoor dat het erg lang duurt voor je enige sympathie voor het personage Hermans op kunt brengen. Het magere en oppervlakkige acteerwerk is hier ook debet aan. Het spelniveau in de serie ontstijgt nergens dat van een bovengemiddelde soapaflevering, een enkele uitzondering daargelaten. Micha Hulshof geeft bijvoorbeeld goed gestalte aan de jonge agent De Kuyper en Aart Staartjes en Frits Lambrechts zijn goed op dreef in de gastrollen zie ze vervullen. Ondanks dat de personages die zij spelen slechts één keer het toneel betreden, lijken ze beter in hun vel te zitten dan het grootste deel van de vaste cast van de serie.

Ook de technische kant van de productie baart weinig opzien. Het handheld camerawerk zorgt vaak voor een chaotische aanblik en doet de ‘look’ van de serie, die het sowieso al niet moet hebben van een filmisch production design, geen goed. Slechts enkele dramatisch geladen scènes krijgen door de dynamische cameravoering en het donkere sounddesign een extra lading. Missie Warmoesstraat weet zo nergens de middelmaat te ontstijgen en is hierdoor niet meer dan een aardige wegkijker voor een regenachtige zondagmiddag. Bij dit alles moet wel worden opgemerkt dat het tweede seizoen zichtbaar een hoger niveau heeft dan het eerste.

De serie staat in de oorspronkelijke beeldverhouding letterboxed op de dvd, hierdoor wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van het aanwezige aantal beeldlijnen op een breedbeeldtelevisie. Het beeld heeft, gezien de staat van de productie, een redelijke scherpte en detail. Edge enhancement lijkt in lichte mate te zijn toegepast. Er is geen ondertitelspoor aanwezig.

De Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) lijkt een opgewaardeerde stereotrack te betreffen, daar er van een ruimtelijke spreiding geen sprake is. De track is vrij van beschadigingen en de dialogen komen helder uit de twee frontspeakers.

Deze dvd-uitvoering van Missie Warmoesstraat herbergt zowel het eerste als tweede seizoen van de serie. Het eerste seizoen staat op de eerste twee dvd’s, het tweede op de laatste twee dvd’s. Beide seizoenen tellen dertien afleveringen. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. Elke dvd biedt de mogelijkheid een gewenste aflevering te selecteren en te starten. Het menu bestaat uit een statisch plaatje met achtergrondmuziek uit de serie. Extra’s zijn niet aanwezig.

ca. 637 minuten
VTC Media
30 oktober 2008