Moordwijven – DVD-Recensie

De recensie van de film is geschreven door Kasper Peters.

Enkele jaren schitterde een van Neerlands meest succesvolle filmmakers in afwezigheid op het witte doek, met een mislukt Engelstalig avontuur achter de rug werd de regisseur bijna afgeschilderd als voltooid verleden tijd. Zo werd Vet Hard-regisseur Tim Oliehoek aangekondigd als ‘de nieuwe Dick Maas’. Oliehoek en de zijnen konden de verwachtingen echter niet waarmaken, en met zijn sterke comeback Moordwijven bewijst Maas maar eens te meer de genrefilmer bij uitstek te zijn.

De drie miljonairsvrouwen Kitty, Estelle en Nicolette leiden een luxueus bestaan. Hun voornaamste zorg is de strijd tegen het ouder worden. Ze shoppen wekelijks bij de plastisch chirurg om maar jong en aantrekkelijk te blijven, voor zichzelf én voor hun echtgenoten. Aan het rimpelloze bestaan komt abrupt een eind als Kitty vermoedt dat haar man vreemdgaat. Om te voorkomen dat ze aan de kant wordt gezet en er een eind komt aan haar luxe leven, besluiten de vriendinnen haar echtgenoot uit te weg ruimen.

De vriendinnen dalen af naar de Amsterdamse Wallen om een huurmoordenaar te vinden die dit klusje kan klaren. Wat een gemakkelijke klus had moeten zijn, blijkt toch meer voeten in aarde te hebben dan de dames hadden verwacht.

Met Moordwijven weet Dick Maas zich na enkele jaren van afwezigheid sterk te revancheren, misschien wel met zijn beste prent sinds het eerste Flodder deel, nu alweer ruim twintig jaar geleden. Waar het scenario van zijn meest recente werk niet bepaald het sterkste punt was, is deze keer genoeg zorg gestoken in het eigentijdse maar vooral goed geschreven en gebalanceerde scenario. De vele rake en strak getimede grappen  worden in een razend tempo op de kijker afgevuurd, waarbij schrijver en regisseur Maas gelukkig elke vorm politieke correctheid overboord heeft gezet.

Cruciaal in het slagen van de grappen is de cast, die gelukkig meer dan bekwaam toont te zijn. De drie moordwijven vervullen de hoofdrollen namelijk met verve, daarin bijgestaan door een uitstekende bezetting van de bijrollen. Zo zien we naast Kees Boot en Hans Kesting  vertrouwde gezichten als  Stefan de Walle, Bert André, Lou Landré en een fantastische Peer Mascini hun opwachting maken. Waarbij we ook zeker niet Inge Beekman mogen vergeten, die voor de vijfde keer een cameo in een film van zoonlief heeft.

Vanzelfsprekend mag het in een film die de naam van Maas draagt niet aan spektakel ontbreken, en ook daarin stelt deze niet teleur. Zo laat Maas onder andere een vliegtuig in een kantoorgebouw crashen en een Maybach van ruim zes ton na een spectaculaire achtervolging over de kop vliegen. De  knappe actiescènes zijn uitstekend in beeld gebracht door Guido van Gennep, die de film met een kitsch randje fotografeerde. Daarin werd hij  naadloos aangevuld door kostuums, make-up en production design. Enkel de montage had op sommige momenten wat strakker gemogen.

Moordwijven staat in de oorspronkelijke 2,35:1 verhouding anamorf op de dvd. De kwaliteit van de transfer is uitstekend. Het haarscherpe beeld wordt prima en zonder beschadigingen weergegeven, waarbij een grote nadruk ligt op de prachtige kleurweergave van de in de post-productie toegevoegde kleurtinten. Het detail ligt ongekend hoog en in combinatie met een vlekkeloos contrast en zwartniveau kunnen we hier spreken van één van de beste transfers voor een Nederlandse film tot nu toe. Eveneens een pluim waard is het feit dat er Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden op het schijfje aanwezig is.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de DVD. Ook op het geluid valt niks aan te merken. De spreiding is uitstekend, waarbij de dialogen helder uit de voorste kanalen komen en de muziek en geluidseffecten uit de achterste. Beschadigingen en ruis zijn afwezig.

Via het statische menu van de DVD kunnen we de film starten, naar de scène-selectie gaan, de extra’s starten of de ondertiteling aan of uit zetten. De film is opgedeeld in twaalf nette hoofdstukken. De extra’s bestaan uit een redelijk informatieve making of (23 minuten), die ten tijdje van de première een stuk of vier keer is uitgezonden door co-producent RTL. Interviews worden afgewisseld met setbeelden en filmfragmenten. De Achter de schermen beelden bestaan uit acht items van in totaal zo’n 11 minuten. Deze zijn los te selecteren of achter elkaar af te spelen. Tevens vinden we op het schijfje 11 minuten aan niet grappige bloopers terug. Tot slot treffen we nog de videoclip van de titelsong van DI-RECT aan en drie bioscooptrailers: die van Moordwijven, Alibi en Step up 2. Helaas ontbreekt er audiocommentaar van Dick Maas.

ca. 97 minuten
Warner Home Entertainment
28 mei 2008