FILM
In maart 2002 werd de Rembrandttoren in Amsterdam urenlang bezet door een gewapende gijzelnemer. Wellicht kunt u het zich nog herinneren; de gebeurtenis was overal op het nieuws, omdat de gijzelnemer zelf de media had ingeschakeld. Off Screen van Pieter Kuijpers (Van God Los) beschrijft het verhaal van deze man.
De film opent met de gijzeling, waarin direct duidelijk wordt dat de man het verkeerde gebouw bezet houdt. Hij wil de topman van Philips spreken over de nieuwe breedbeeld-televisie, maar het hoofdkantoor blijkt een aantal maanden ervoor te zijn verplaatst. De rest van de film bestaat grotendeels uit flashbacks waarin de bizarre motieven van de gijzelnemer duidelijk worden.
Deze man, John Voerman (overtuigend gespeeld door Jan Decleir), is gescheiden en eenzaam en blijkt werkelijkheid en fictie niet uit elkaar te kunnen houden. Hij heeft als buschauffeur verschillende nare ervaringen gehad die hij allemaal registreert in een logboek. Op een dag krijgt hij de topman van Philips (Jeroen Krabbé) als passagier. De twee raken bevriend, en John leert van hem en Astrid Joosten de ware bedoeling van de breedbeeld-televisie kennen. Philips blijkt een bedrijf te zijn met snode plannen. Omdat er nergens stilistische middelen worden toegepast om een grens te trekken, is voor de kijker ook niet duidelijk wat realiteit is en wat niet.
Het verhaal wordt steeds absurder, maar er wordt in het midden gelaten waar de waanideeën beginnen en waar ze vandaan komen, waardoor het anders simpele verhaal toch interessant wordt. Heeft hij de topman van Philips wel als passagier gehad? Zijn de ontmoetingen tussen de twee echt? Heeft hij de verschillende nare ervaringen (die zijn psychose zouden kunnen verklaren) eigenlijk wel meegemaakt?
Pieter Kuijpers weet net als bij Van God Los een sobere en realistische stijl neer te zetten. Dit zorgt ervoor dat fantasie en realiteit gemakkelijk door elkaar lopen. Een nadeel is dat er voor een psychologische thriller maar weinig spanning wordt opgeroepen. Dit komt mede door het feit dat het verhaal wordt verteld in de vorm van een flashback, waardoor het creëren van suspense niet makkelijk is. Door het degelijke script en het goede acteerwerk van Jan Decleir en Jeroen Krabbé is Off Screen toch een redelijk geslaagde, maar niet beklijvende film.
Waardering: ***
GELUID
Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0-, 5.1- en DTS-track op de dvd. De kwaliteit van alledrie de geluidssporen is prima. Ondanks dat de film op het eerste gezicht geluidstechnisch weinig te bieden lijkt te hebben, knalt Off Screen de kamer van de kijker in. Met name de 5.1- en DTS-track zijn van uitmuntende kwaliteit, waarbij de DTS-track een absolute meerwaarde vormt. De subwoofer wordt geregeld aangesproken door het donkere en diepe sound-design van Portrait II. De muziek komt dynamisch en met veel laag uit de speakers. De dialogen klinken mooi helder en zijn goed verstaanbaar.
EXTRA’S
Waar RCV nog volledig de mist in ging met de dvd-uitgave van Van God Los, daar laat Universal Pictures zien hoe het ook kan. Naast de prima technische afwerking van de dvd zijn ook de extra’s niet vergeten. Naast de originele bioscooptrailer en een informatief audiocommentaar van de regisseur herbergt de dvd een interessante making of (25 minuten), waarin setbeelden, filmbeelden en interviews worden afgewisseld. Daarnaast vinden we een B-Roll (7 minuten) terug, die interviews herbergt met de hoofdrolspelers en de regisseur. Tot slot biedt het extra menu toegang tot zeven deleted scenes (10 minuten), een viertal alternatieve eindes (9 minuten) en een fotogalerij.
Speelduur
ca. 90 minuten
Distributie
Universal Pictures
Release datum DVD
29 september 2005
Verpakking
Keepcase
Regio
2
Beeld
16:9 Anamorphic (1,85)
Geluid
Dolby Digital 2.0 – Nederlands
Dolby Digital 5.1 – Nederlands
DTS 5.1 – Nederlands
Ondertiteling
Engels
Extra’s
Originele bioscooptrailer
Making Of
Audicommentaar van de regisseur
B-Roll
Deleted Scenes
Alternatieve Eindes
Fotogalerij
Goeie spannende film!