web analytics

Overtuigende film, halve euro per minuut

Reacties zijn gesloten

Met een vuilniszak over zijn hoofd voelt Jochanan Westra zich rustig, de rest van de tijd niet. Heeft hij ADHD? Regisseur Joost Schrickx behandelt dit vraagstuk in zijn korte documentaire Druk, die vorige week op DVD verscheen. ‘Special interest’ van een half uur in de DVD-verkoop: een tot mislukken gedoemd experiment of de toekomst?

Kleinkunstenaar Jochanan Westra houdt het luisteren naar ‘Lonesome Town’ van Ricky Nelson niet de volle twee minuten vol, daarvoor is hij te onrustig. Hij vraagt zich mede daarom af of hij ADHD heeft. Druk volgt het traject van zijn onzekerheid tot aan de benoeming van zijn aandoening. En dan volgt de grote vraag: ‘wat nu?’ Normaal gesproken een mooi onderwerp voor een televisie-uitzending, maar Druk legt de lat hoger en wordt gelanceerd op DVD.

Special interest
Op bol.com wordt aangegeven dat de levertijd van Druk vijf tot tien werkdagen is. De film is door de internetwinkel dus niet ingekocht, maar ‘klaar terwijl u wacht’. Voor een DVD als deze bestond vijf jaar geleden geen markt, in ieder geval niet voor de ‘gewone consument’. Met de opkomst van internetwinkels en de goedkope productiekosten van het filmschijfje, zou dit nu wel eens kunnen veranderen. Het al dan niet succesvol zijn van Druk, zal aantonen of de markt ook daadwerkelijk verandert ís. Aan de kwaliteit van de film zal het niet liggen.

Meerzijdig en speels
Schrickx weet de ontdekkingstocht van Jochanan Westra op een interessante, soms grappige en op enkele momenten aandoenlijke manier te verbeelden. Soms brengt de regisseur Jochanan rustig in beeld, maar veelal overheersen zwiepende, wilde camerabewegingen. Deze cameravoering brengt de belevingswereld van Jochanan misschien wat dichterbij, maar Druk brengt het ADHD gevoel niet over. De film belicht het onderwerp slechts van diverse kanten. Schrickx doet dit zoals het hoort: zonder antwoord te geven op vragen die niet eenduidig te beantwoorden zijn. De regisseur weet in het halve uurtje nauwgezet de problemen en twijfels van het hoofdpersonage duidelijk te maken en slaagt daarmee in zijn opzet. Jammer is de DVD-extra, Stel je niet aan!, een voorlichtingsfilmpje dat het midden houdt tussen een jaren tachtig Teleac-uitzending en het hobbyfilmpje van de buurman.

Overtuigend
De prijs van de DVD liegt er niet om; er is geen rekening gehouden met de lengte van de film. De consument krijgt wel voldoende kwaliteit. De film stipt problemen aan die bij AD(H)D komen kijken, belicht het onderwerp van verschillende kanten en vertelt haar verhaal op een speelse manier. Druk is filmisch geslaagd, de toekomst zal leren of dit voldoende is om de lancering op een schijfje een succes te laten zijn.

Speelduur
ca. 36 minuten
Distributie
B-motion b.v.
Release datum DVD
1 december 2009
Regio
vrij
Beeld
16:9 Anamorphic (1,78)
Geluid
Stereo – Nederlands
Ondertiteling
Engels
Extra’s
Kort voorlichtingsfilmpje Stel je niet aan!

Met dank aan B-Motion voor het beschikbaar stellen van deze dvd.