Piet Kluit: een Man met Ballen – DVD-Recensie

Piet Kluit, een anti-held pur sang. Als poffertjesbakker in de luwte werpt hij zich op als reddende engel wanneer de amateurvoetbalclub FC Dionysos vanwege slecht management en geldtekort over de kop dreigt te gaan. Een cameraploeg kijkt over zijn schouder mee. Een portret in de trant van The Office is het gevolg, zij het dat Piet Kluit: een Man met Ballen een stuk minder grappig en tragikomisch is.

Met een budget van ongeveer tienduizend euro, veel goodwill en een ongekend enthousiasme maakte het scenaristen- en regieduo Benjamin Landshoff en Miguel Narings een mockumentary over een kwakkelende amateur voetbalclub. Een mix tussen All Stars en The Office zeg maar, met improvisatie-elementen á la De Lama’s.

Een vergelijking die bovengenoemde series tekort doet, ondanks dat Piet Kluit zeker geen modderfiguur slaat. De invalshoek – het reilen en zeilen van een amateur voetbalclub – biedt genoeg aanknopingspunten voor een tragikomisch en (daardoor) hilarisch portret. Regisseur Jean van de Velde bewees al rond de eeuwwisseling met All Stars dat er meer dan genoeg te lachen valt om en met een wat sullige manager en een bij elkaar geraapt elftal.

Piet Kluit volgt hetzelfde recept, al ligt de nadruk dit keer op de nieuwe trainer en bestaat de vijftig minuten durende film uit niet meer dan een aaneenschakeling van geslaagde en minder geslaagde sketches. Het grote voordeel van zowel The Office als All Stars betrof de grotendeels ruim van te voren uitgewerkte lading scripts, die tijdens de draaiperiode waar nodig nog aangescherpt konden worden. De (grappige) situaties in Piet Kluit daarentegen ontstonden grotendeels tijdens improvisatiesessies. Een werkwijze die minder zekerheid en houvast biedt, zeker gezien het feit dat professionele hulp bij het schrijfproces uitblijft.

Piet Kluit is hierdoor een serie van momenten. Zo nu en dan zijn de sketches vermakelijk en komisch, op andere momenten weer saai en niet-grappig. Een langere aanlooptijd, zorgvuldiger uitgewerkte grappen en de hulp van een ervaren editor hadden de serie goed gedaan. De sketches blijven nu vaak steken in potentieel grappige situaties, waar echter nooit het maximale uit wordt gehaald. Dit heeft niet alleen te maken met het komische gehalte van de situaties en dialogen an sich, maar ook met de timing van de grappen.

Pijnlijk grappig zijn de scènes waarin Kluit, aandoenlijk en overtuigend gespeeld door Bob Fosko, zichzelf door zijn quasi-wijsheden in moeilijkheden brengt en er (vergeefs) alles aan doet de situatie weer onder controle te krijgen. Ook de stille beelden van de stuntelende voetballers, met Bokkie voorop, doen het goed. Meest geslaagd is de scène waarin het tienjarige zoontje van sponsor Gijs (Snackpaleis) als keeper aantreedt, voorzien van opgeplakte snor en baard, en gekeurd wordt door de scheidsrechter.

Piet Kluit heeft alles in zich om een geslaagde mockumentary te zijn, maar weet nu maar deels te overtuigen. Als we deze film als pilot beschouwen voor een eventueel toekomstige serie dan is, met wat professionele begeleiding tijdens de pre- en postproductie, een potentiële successerie geboren.

Piet Kluit werd in standaard breedbeeldformaat opgenomen en staat ook in deze verhouding anamorf op het schijfje. Deze extreem low-budget productie moet het vanzelfsprekend niet hebben van de mooie plaatjes en leunt sterk op de realistische, documentaire-achtige uitstraling. Gezien de beperkingen die het mockumentary-genre met zich meebrengt, is de beeldkwaliteit goed. Zo nu en dan oogt het beeld wat soft (out of focus), maar aangezien dit de realistische uitstraling van de prent versterkt, is dit geen minpunt. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Het geluid staat in een simpele Dolby Digital 2.0 track op de dvd. Ook het geluidsspoor is – rekening houdend met het genre en budget – van goede kwaliteit. Zo nu en dan vallen de geluiden licht weg, maar ook dit kan als (realistisch) stijlmiddel worden beschouwd. De dialogen zijn goed te volgen.

Via het statische hoofdmenu van de dvd is het mogelijk de film te starten, naar de hoofdstukindeling te gaan of de extra-sectie te betreden. De film is opgedeeld in zes hoofdstukken. De extra’s bestaan uit weinig hilarische bloopers (1½ minuut) en zes meer of minder geslaagde verwijderde scènes (9½ minuut).

ca. 50 minuten
Bridge Entertainment
17 februari 2009