Polleke (de serie) – DVD-Recensie

Regisseuse Ineke Houtman verfilmde midden en eind jaren negentig de verhalen over Madelief, naar de boeken van Guus Kuijer. Pers en publiek smulden van de avonturen van het jonge, naïeve, maar lieve meisje en ook Houtman kon zich uitstekend inleven in, en uitleven met het materiaal van de schrijver. In 2003 was het de beurt aan een ander speelse en eigenwijze creatie van de Kuijer: Polleke. Samen met de film werd er ook extra materiaal geschoten voor een serie van acht afleveringen, die later bij de VPRO te zien was. Bridge Entertainment brengt deze serie nu uit in de ‘jeugd miniseries’-reeks.

Polleke, gespeeld door de jonge ontdekking Liv Stig, woont bij haar ietwat rare en impulsieve moeder. Haar vader Spiek is dichter, althans dat wil Polleke graag geloven. In werkelijkheid zwerft hij door de stad en is hij verslaafd aan de drugs. Polleke’s overbuurjongen is de Marokkaanse Mimoen. Samen kunnen ze goed met elkaar over weg, zelfs meer dan dat. Mimoen moet van zijn ouders en familie echter met een Marokkaans meisje trouwen en mag niet meer met Polleke omgaan. Maar de eigenzinnige en zelfstandige Polleke zou Polleke niet zijn als ze het hier bij liet zitten.

Liv Stig zet op een charmante en natuurlijke wijze de zelfstandige en eigenzinnige Polleke neer. Dit is niet in de eerste plaats de verdienste van regisseuse Ineke Houtman, die net als bij Madelief laat zien dat ze het regisseren van kinderen als een van de weinigen écht onder de knie heeft. Stig zelf heeft echter het vermogen om emoties op subtiele wijze uit te drukken met haar gezicht, waardoor je als kijker al snel in haar leefwereld betrokken raakt. Ook de – eveneens relatief onbekende – jonge acteurs in de bijrollen zijn zorgvuldig gecast en begeleid, waardoor geen enkele dialoog onnatuurlijk klinkt.

In de volwassen rollen vinden we eveneens louter goed spelende acteurs terug. Halina Reijn is erg grappig als impulsieve en gevoelige moeder, die niet stil kan zitten en zo al snel van de ene in de andere kolderieke situatie belandt. Zeker wanneer ze een relatie krijgt met de meester van Polleke, gespeeld door de immer geestige Frank Lammers. Daan Schuurmans speelt Spiek, en bewijst hier dat hij niet alleen de mooie jongen kan en wil uithangen. Tevens vermeldenswaardig zijn de warme en vertrouwde bijrollen van Helmert Woudenberg en Marja Kok als opa en oma van Polleke.

Het scenario, geschreven door Maarten Lebens en Rob Arends, is uitstekend in balans: de personages zorgen voor de relativerende humor en naast de interessante hoofdlijn van het verhaal zijn er ook nog diverse zijsprongetjes die allemaal meer dan de moeite waard zijn. Niet in de eerste plaats omdat ze allemaal iets toe voegen aan het geheel en zonder opdringerig te worden de kijker een aantal multiculturele en andere educatieve onderwerpen voorschotelen. De kijker krijgt een vrijblijvend, vlot, humoristisch en soms ook ontroerend kijkje in de alledaagse werkelijkheid.

Polleke is een vlotte en vermakelijke serie. Bovendien eentje die op niet opdringerige wijze een aantal educatieve thema’s behandelt. Door deze subtiele aanpak, de vakkundige regie en het prima spel is de serie niet alleen voor de jeugd uiterst genietbaar, maar komt ook de wat oudere kijker prima aan zijn trekken.

Polleke staat in de oorspronkelijke 1.85:1 beeldverhouding op de dvd. Helaas heeft men het beeld niet anamorf vastgelegd. Apart is dat de hoes melding maakt van het beeldformaat 4:3. Gelukkig is dat niet het geval. De kwaliteit van het beeld is zeer behoorlijk. De scherpte en detaillering zijn ondanks het niet-anamorfe karakter goed en het zwartniveau is meer dan solide. Sporadisch hebben enkele scènes last van een portie grain of een redelijke hoeveelheid filmspots, zonder dat deze echt storend worden. Op de momenten dat er Marokkaans wordt gesproken, is er ingebrande Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Zoals gebruikelijk bij een televisieserie wordt er een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) meegeleverd. Ook de kwaliteit van de geluidsband is meer dan goed. De dialogen klinken mooi helder en de achtergrondgeluiden en -muziek zijn goed verspreid. Het LFE-kanaal wordt goed gebruikt bij de titelsong en de achtergrondmuziek, waardoor de track een mooie diepte en laag meekrijgt. De stemmen en andere achtergrondgeluiden komen uit de frontspeakers.

Beide dvd’s zijn voorzien van een simpel geanimeerd menu, waarbij op de achtergrond de titelsong te horen is. De serie staat verspreid over twee dvd’s. Elke dvd herbergt vier afleveringen. De afleveringen zijn los te selecteren of allemaal achter elkaar af te spelen. Er is geen hoofdstukindeling. De hoes maakt melding van een totale speelduur van 150 minuten, maar deze bedraagt 200 minuten.

De enige extra’s beslaan promotrailers voor Afblijven en andere titels uit deze ‘Jeugd miniseries’-reeks van Bridge, te heten Madelief, Mariken, Lang Leve de Koningin en Erik of ’t Klein Insectenboek. Bij het opstarten van beide dvd’s komen deze voorbij.

ca. 200 minuten
3 april 2007
2