Pretpark Nederland – DVD-Recensie

Nederlanders doen vreemde dingen met hun vrije tijd. Zo veel wordt duidelijk in de documentaire die Michiel van Erp maakte over de plaatsen waar de gemiddelde Nederlander recreëert: Bataviastad, de Efteling, de Libelleweek ergens in de polder, Gay Pride en het Prinsengrachtconcert. Van Erp portretteert, met de hem kenmerkende tongue in cheek, de deelnemers en organisatoren van de evenementen. Rode draad is de groep rondreizende Chinese toeristen, die alle gebeurtenissen met dezelfde argeloze verbazing gadeslaan. De film geeft, met vaak hilarische beelden, een scherp inzicht in de volksaard van de Nederlanders, die met doorzichtige trucs publiek tot kopen proberen te verleiden, massaal vanuit de provincie naar Amsterdam trekken om een dagje ‘homo’s te kijken’ en alle verbods- en fatsoensregels overtreden voor een goed plekje in de gracht bij een gratis concert.

Met deze film weet Michiel van Erp een geestig beeld van ons land te presenteren. De klein-burgerlijkheid en kneuterigheid die onze maatschappij nog wel eens willen typeren worden op uitstekend wijze getoond. Een goede vondst is de rode draad van de rondreizende Chinezen en hun ‘spectaculaire’ belevingen, daarnaast trakteert de regisseur ons op visueel aantrekkelijke beelden en is de film voorzien van sfeervolle muziek. Jammer genoeg is de film niet over de gehele lijn bevredigend en ligt het tempo op sommige momenten wat laag; maar verder is dit een uitstekend, typerend en behoorlijk geestig tijdsbeeld van de Nederlandse maatschappij in navolging van Haanstra’s Alleman.

Pretpark Nederland is in anamorphisch breedbeeldformaat overgezet op DVD. Deze productie werd op video geschoten, desondanks ogen de beelden fraai, helder en hebben ze een uitstekend contrast. De transfer is gedetailleerd, maar heeft op het einde enkele keren last van wat kleine stroringen, waarschijnlijk zijn deze zogenaamde ‘Tape Tracking Errors’ onstaan bij het overzetten van video naar film of digitaal. Buiten deze kleine onvolkomenheden een prima transfer. A-film heeft overigens aan deze uitgave Engelse ondertitels en Nederlandse voor doven en slechthorenden toegevoegd, uitstekend.

Het geluid is in een Dolby Digital 2.0 en -5.1 spoor aanwezig op deze DVD. Het live-opgenomen geluid klinkt aangenaam maar heeft vanzelfsprekend niet zoveel richting. De sfeervolle begeleidende muziek komt vol, warm en zonder beschadigingen uit de speakers. Vanzelfsprekend heeft 5.1-track meer richting en klinkt deze wat voller. Uitstekend geluid voor een documentaire met dialogen als basis.

De geanimeerde menu’s zijn vormgegeven in de stijl van de filmposter, deze zijn voorzien van muziek afkomstig uit de film. Verder is de 91 minuten durende film op deze dvd verdeeld in 12 hoofdstukken. Als enige extra zijn op het schijfje trailers van de volgende recente films terug te vinden: Pretpark Nederland, Valse Wals, Langer Licht en Het Zwijgen.

ca. 91 minuten
14 december 2006
2