Puppy Patrol (seizoen 1) – DVD-Recensie

Afgelopen zomer startte op Nickelodeon de jeugdserie Puppy Patrol, over de twaalfjarige Mark (Tom Hortensius) en tienjarige Tessa (Maud van Haasteren) die zich in navolging van hun ouders intensief bezig houden met het verzorgen van honden. Niet alleen achtergelaten honden of gestolen puppies, ook verwaarloosde of verdwaalde honden worden door de familie opgespoord en ondergebracht in dierenpension ‘De Hondenpoot’. Mark en Tessa, die door de omgeving zijn omgedoopt tot ‘puppy patrol’, beleven zo, samen met hun superslimme hond Max, allerlei spannende en komische avonturen.

Het eerste seizoen van de serie is vanaf heden op dvd verkrijgbaar en bestaat uit de volgende vijf afleveringen:

1. Bella waar zijn je puppy’s?
Mark, Tessa en Max vinden een beagle die is aangereden. De beagle, ‘Bella’ genaamd, was op zoek naar haar pups. Mark, Tessa en Max gaan er alles aan doen om de pups te redden.

2. Lucy opgepakt
Lucy is een jachthond. Ze krijgt heimwee naar haar baas en ontsnapt uit het pension. Mark, Tessa en Max moeten de schapendoder zien te vinden voordat Lucy wordt opgepakt.

3. Jess zoekt haar baas
Mark, Tessa en Max gaan op zoek naar de dieven van de antiekroof. Jess, de hond van meneer Terborg, is daarbij hun grote hulp.

4. Twee terriërs verdwenen
De twee terriërs zijn ontvoerd uit het pension, niemand weet wie het gedaan heeft, behalve het zusje van Mark en Tessa, Sara.

5. Boris de speurhond
Mark, Tessa en Max gaan ervoor zorgen dat Boris, een Mechelse herder, de nieuwe speurdershond wordt van brigadier Maaswinkel, maar hóe?

Gebaseerd op de gelijknamige, nogal rechtlijnige boekenserie van Jenny Dale, is Puppy Patrol een aangename jeugdserie geworden, waarin een goede balans is gevonden tussen educatie en vermaak. In een technisch opvallend professioneel en fris ogend geheel, stelen Tom Hortensius en Maud van Haasteren de show. Met aanstekelijk kinderlijk enthousiasme en een natuurlijk elan, lijken hun rollen uit het leven gegrepen. Naast het feit dat de licht-moralistische en educatieve verhalen door de zomerse sfeer, het vrolijke en kleurrijke production design en de sympathieke uitstraling van de serie gemoedelijk worden gebracht, zorgt dit voor een fijne jeugdserie, die het aanzien meer dan waard is.

Het kleurrijke production design en de vrolijke uitstraling van Puppy Patrol komen uitstekend tot hun recht op deze prima uitgevoerde dvd. De transfer kent een prima contrast en geeft de kleuren warm en natuurlijk weer. De serie staat in de oorspronkelijke 1,78:1 beeldverhouding anamorf op de dvd. Tevens herbergt ze een Nederlands ondertitelspoor voor doven en slechthorenden.

Het geluid staat in een degelijke Dolby Digital 5.1 track op de dvd. Daar de soundtrack niet uitpakt wat muziek en effecten betreft, ligt de nadruk voornamelijk op de dialogen, die helder door de twee frontspeakers worden verspreid. Beschadigingen zijn afwezig.

Het eerste seizoen van Puppy Patrol bestaat uit twee dvd’s. De eerste dvd herbergt aflevering 1 tot en met 3. De tweede dvd aflevering 4 en 5. Aangezien elke aflevering een kleine 25 minuten duurt, hadden deze ook makkelijk samen op één dvd gepast. Via het geanimeerde menu van de dvd’s, is het mogelijk een willekeurige aflevering te starten. Extra’s zijn helaas afwezig.

ca. 121 minuten
Sony Pictures Home Entertainment
20 november 2008