Pygmalion – DVD-Recensie

In 1937, pas drie jaar na de eerste Nederlandse geluidsfilm, verscheen Pygmalion in de vaderlandse bioscopen. De film, gebaseerd op het beroemde en tijdloze toneelstuk van George Bernard Shaw, werd op handen gedragen. Vooral Lily Bouwmeester kreeg unaniem goede kritieken. Vooraanstaand Filmcriticus L.J. Jordaan sprak zelfs lyrische woorden over de ‘debuterende’ actrice: “Wanneer wij dan nog geen filmproductie hebben, een filmactrice hebben wij in ieder geval!” In het buitenland sprak men eveneens lovende woorden. Ook de film zelf gooide hoge ogen. En niet ten onrechte, want zelfs nu, zeventig jaar na dato, staat Pygmalion nog steeds fier overeind.

Was het in het originele stuk van Shaw nog het bloemenmeisje Eliza Doolittle uit Cockney, in de Nederlandse versie werd het de plat-Amsterdamse tulpenverkoopster Liesje Doeluttel (Lily Bouwmeester) die van een ongemanierde en ordinaire straatdame tot barones moet worden omgetoverd. Na een ontmoeting tussen Liesje en twee taalwetenschappers, professor Higgins (Johan de Meester) en Kolonel Pickering (Eduard Verkade), sluiten deze laatste twee een weddenschap af. Higgins is ervan overtuigd dat hij Liesje binnen enkele maanden kan omdopen tot een beschaafde en goed-gemanierde dame. In het begin lijkt zijn plan te mislukken, maar langzaamaan transformeert Liesje daadwerkelijk tot een heuse barones en kan zij niet meer terug.

Het zij gezegd: de lof die Bouwmeester destijds oogstte voor haar prestatie was niet meer dan terecht. Fris, enthousiast en speels maakt ze van het volkse bloemenmeisje meer dan een karikaturaal typetje en sleept ze de kijker mee in de ontwikkeling die haar personage doormaakt. Haar charmante uitstraling, gekenmerkt door haar ontwapenende glimlach en grote onschuldige ogen, palmen de kijker volledig in. Naast Bouwmeester zijn ook De Meester en Verkade goed op dreef. Het duo speelt eveneens erg fris en heeft een fijne chemie. De ironisch getinte dialogen zorgen geregeld voor een lach en liggen lekker in het gehoor.

Ongetwijfeld heeft de vakkundige en zorgvuldige regie van de ervaren Duitser Ludwig Berger een groot aandeel gehad in de frisse uitstraling van de cast. Met oog voor detail en gevoel voor timing maakt hij van Pygmalion een vlotte dialoogfilm, voorzien van de nodige komedie en romantiek. Door zijn ‘feeling’ voor het medium film wordt het allemaal nergens te en voelt geen enkele scène toneelmatig aan. Ook het hoge tempo en de precisie waarmee alles in beeld is gebracht, mogen op het conto van de regisseur worden geschreven.

Pygmalion is een vlotte en vakkundig gemaakte vooroorlogse Nederlandse film, met een verrassend frisse cast en grappige dialogen.

De pellicule van Pygmalion is alweer zeventig jaar oud en in de tussentijd helaas nimmer intensief onder handen genomen door het Filmmuseum. Verwacht dus geen wonderen. Grote beschadigingen doen zich echter nergens voor. Wel wordt de print gehinderd door een constante stroom aan beeldruis, spetters en krassen. Het contrast en zwartniveau zijn helaas niet meer dan matig, het beeld oogt te donker.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track op de dvd. Op een ietwat beperkt frequentiebereik, flink wat gekraak, gezoem en springers na is de kwaliteit van het spoor nog redelijk. De dialogen zijn goed verstaanbaar, en dat is het voornaamste.

Het menu van de dvd is simpel vormgegeven met een achtergrondfoto. De film is opgedeeld in zes hoofdstukken. Via het menu is er de mogelijkheid om de film af te spelen, naar de hoofdstukindeling te gaan of naar het extra menu te gaan. Wanneer je deze laatste mogelijkheid kiest, zijn er een viertal extra’s waar je uit kunt kiezen.

Als eerste vinden we een tekstscherm terug met de nodige achtergrondinformatie over de film. Hierin wordt informatie gegeven over de productie, de ontvangst en andere bijkomstige zaken. Ook wordt er nog een opsomming gegeven van de cast en crew van de film. Het tweede tekstscherm gaat over de komst van de geluidsfilm. Deze neemt drie pagina’s in beslag. Naast deze twee tekstschermen vinden we een fotogalerie terug, waarbij in anderhalve minuut ruim tien foto’s op het scherm voorbij komen. Als laatste treffen we trailers aan voor Op Stap en Bleeke Bet, die  ook op dvd zijn uitgebracht door TDM Entertainment. Helaas ontbreekt de door Thom Hoffman verzorgde inleiding bij de film, speciaal gemaakt voor de Amsterdamse zender AT5, die de afgelopen jaren veel Nederlandse filmklassiekers uitzond en van een inleiding liet voorzien.

ca. 93 minuten
TDM Entertainment
Filmmuseum