Sjans (seizoen 1) – DVD-Recensie

Seizoen 1 van Sjans volgt het leven van vier vrijgezellen die allemaal op zoek zijn naar een nieuwe partner. De vriendinnen Pamela en Karin ontmoeten in vrijgezellencafé Cupido Sjaak en Willem. In afleveringen van elk 25 minuten, die niet altijd even logisch op elkaar aansluiten, zien we daarna hoe het de vier samen verder vergaat.

Seizoen 1 bestaat uit de volgende afleveringen, verdeeld over drie DVD’s:

1. De ontmoeting
2. Dubbelspel
3. Verleden tijd
4. Geld
5. Kamernummers
6. Mooie kunst
7. Praatjes
8. Serenade
9. De charmeur
10. Oude liefde
11. Naar de maan
12. Kind aan huis
13. Voor altijd

Sjans komt wat moeizaam op gang. De eerste paar afleveringen zijn erg rommelig en ongeïnspireerd; net als de kijker lijken ook de personages hun draai nog te moeten vinden. Na een aantal afleveringen begint het echter al snel leuker te worden. Dit heeft veel te maken met het feit dat de serie zich vanaf dat moment vaker buiten het café begint af te spelen.

De acteurskeuze is redelijk te noemen. Huub Stapel als gladjanus, een rol waarin hij zich uitermate thuis lijkt te voelen, vormt samen met Peter Bolhuis, die een stuntelige man met een gouden hart speelt, het mannelijke duo. Sylvia Millecam speelt Pamela, een pessimistische vrouw met een cynische kijk op het leven. Samen met Camilla Braaksma, die zich vreselijk schuldig maakt aan overacting, vormt zij de vrouwelijke helft van de cast.

Er zitten een aantal leuke vondsten en grappen in de serie, waarbij vooral de scènes waarin Sjaak zingt of samen met Willem optreedt goed werken. Ook wordt er op een leuke manier een aantal maatschappelijke zaken belicht en belachelijk gemaakt. De (soms scherpe) dialogen komen door het wat stuntelige acteerwerk niet altijd helemaal lekker over, maar op de momenten dat ze wel goed worden gebracht, zorgen ze ook meteen voor een grote (glim)lach. Sjans is leuk om eens gezien te hebben, maar dat de serie niet in het collectieve geheugen staat gegrift, valt te begrijpen.

Het beeld staat in zijn oorspronkelijke 1.33.1 (4:3) verhouding op de DVD en het geheel oogt redelijk. Scherpte, contrast en zwartniveau zijn in orde. De kleuren ogen op de meeste momenten zelfs goed, al zijn ze soms iets té verzadigd (vooral rood). Ook zijn er, zoals gebruikelijk bij wat oudere Nederlandse televisieseries, af en toe wat videoartefacts te zien, maar deze zijn op één hand te tellen. Het beeld heeft af en toe last van lichte flikkeringen. Vanaf aflevering 11 echter lijkt het beeld afkomstig te zijn van een slechte videobron. In deze aflevering gaat het een paar minuten goed mis. Zo zien we grote videobeschadigingen en hebben we te maken met een korte drop out van zowel beeld als geluid. Aflevering 12 heeft grote moeite met de kleur rood en heeft last van aliasing. Aflevering 13 bevat redelijk wat artefacts en een grote kleurflikkering.

Het geluid is simpel Dolby digital 2.0. De dialogen zijn goed verstaanbaar, al klinkt het soms wat aan de holle kant. De muziek klinkt best warm en komt goed uit de 2 frontspeakers. Al met al niet veel op aan te merken.

Als extra staat op de hoes van de derde DVD vermeld ‘extra aflevering: het slot van seizoen 1’, maar deze aflevering behoorde oorspronkelijk al tot de selectie van seizoen 1 en is dus geen echte extra. Als deze was weggelaten was de serie zelfs niet compleet uitgebracht. Wat mij betreft valt hier dus niet van een extra te spreken. Op elke DVD staan promotrailers van een aantal kluchtenboxen die uitgebracht zijn door VFE. Het menu is simpel, maar leuk vormgegeven met achtergrondmuziek uit de serie. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken.

ca. 325 minuten
31 januari 2006
2