Sjors en Sjimmie en het Zwaard van Krijn – DVD-Recensie

Sjors en Sjimmie: twee striphelden. Sjors is een blond Nederlands jochie en Sjimmie, een negerjongetje, is zijn grote vriend. Samen vechten zij tegen onrecht en beleven zij allerlei komische en spannende avonturen. Gebaseerd op een oorspronkelijk Amerikaanse strip, verscheen vanaf 1938 ook een Nederlandse versie over de twee jeugdhelden op de markt. Henk van der Linden filmde in 1955 zijn eerste Sjors & Sjimmie-film: Sjors & Sjimmie van de rebellenclub. De hier besproken film, Sjors & Sjimmie en het Zwaard van Krijn, dateert uit 1977 en is de eerste kleurenfilm met het bekende duo, maar tevens de laatste film uit de reeks.

Deze dvd maakt deel uit van de Henk van der Linden collectie, uitgegeven door Weton- Westgram. In deze reeks zijn tweeëntwintig films van Van der Linden uitgebracht. Henk van der Linden maakte in een tijdsbestek van iets meer dan veertig jaar niet minder dan achtendertig lange speelfilms. De lijst begint in 1944, met Richard knapt het op, en eindigt in 1985 met Wie ’t laatst lacht. In totaal maakte hij zeven films over het bekende duo Sjors en Sjimmie.

In Sjors & Sjimmie en het Zwaard van Krijn zijn de twee vrienden uitgenodigd op het eilandje Schiermeeuwenoog. Ze ontmoeten kolonel Brulgraag. Hij schrijft een boek over de geschiedenis van het eiland. De kolonel heeft een document gekregen met het testament van Koning Krijn. In het document staat dat degene die het verborgen zwaard vindt niet alleen al de bezittingen van de koning krijgt, maar ook tot koning zal worden gekroond. De kolonel vraagt aan Sjors en Sjimmie om het zwaard te gaan zoeken voor het in handen valt van de gemene Krispijn Notelaar. Deze wil namelijk ook koning worden en zoekt derhalve ook naar het zwaard. Zal het de twee lukken om het zwaard te vinden voor het in handen valt van de gemene schurk?

De film is gemaakt via een formule waar ook vandaag de dag nog veelvuldig, en met succes, gebruik van wordt gemaakt. Men neemt in de eerste plaats een paar ‘helden’, een stel (liefst niet al te snuggere) slechteriken en een of andere schat. Zorg er daarna voor dat beide partijen die schat in handen willen of moeten krijgen en je hebt een goed fundament voor voldoende spanning, sensatie en humor die de jonge kijkertjes een leuke middag bezorgt.

Deze formule is tijdloos en universeel. Een formule die ook altijd zal blijven werken bij de allerjongste doelgroep. Henk van der Linden is in de veertig jaar waarin hij bijna non-stop films draaide nimmer van dit succesvolle concept afgeweken. Andere voorbeelden vinden we verspreid over de hele televisiegeschiedenis. Vanaf eind jaren zeventig tot midden jaren negentig vulden Bassie & Adriaan dit concept op hun eigen manier in en nu zijn er Ernst & Bobbie die de jeugd door middel van deze standaardformule aan de buis gekluisterd houden.

Sjors & Sjimmie en het Zwaard van Krijn is een van de meest geslaagde formulefilms van Henk van der Linden. Van de achtendertig films die hij maakte, is het overgrote deel voor de wat oudere kijker vandaag de dag waarschijnlijk achterhaald. De films kenmerken zich doorgaans door een aangezette speelstijl en weinig aan de verbeelding over latende scenario’s. Charmant is het zeker, en voor wie er van houdt zelfs bijzonder vermakelijk.

Slechts een enkele film slaagt er echter in om vandaag de dag niet alleen de jongste kijkertjes te boeien en te vermaken. Deze Sjors & Sjimmie verfilming is er zo een. Dit komt niet alleen door de relatief korte speelduur, maar ook door de grote portie humor, een zichtbaar spelplezier en de erg fijne, zomerse sfeer die het geheel uitstraalt. Ook neemt Van der Linden in deze film, ondanks alle slapstick en clichés, de jeugdige kijker een stuk serieuzer dan de makers van de jeugdprogramma’s van tegenwoordig.

Opvallend is de grote bijrol voor de jonge acteur Tom Jansen, die in de vijf jaar na deze film de rol van Billie Turf op zich zou nemen in de Billie Turf-trilogie van Henk van der Linden. Jansen speelt de rol van ‘Dikkie’ bijzonder enthousiast en brengt zijn komische one-liners op precies de juiste manier. Hij heeft hiermee een groot aandeel in de fijne en vertrouwde sfeer die de film uitstraalt.

De beeldkwaliteit van de dvd overtreft die van een gemiddelde videoband helaas niet. Het contrast, de scherpte en helderheid van het beeld zijn mager. Bovendien heeft de transfer last van beeldruis en digitale compressiefoutjes. Beeldbeschadigingen in de vorm van spettertjes en filmspots zijn geregeld op te merken.

Het geluid staat in een Dolby Ditital 2.0 track op de dvd. Deze klinkt vrij blikkerig en heeft een beperkt frequentiebereik. De dialogen zijn, ondanks een voortdurend hoorbare lichte achtergrondruis, goed verstaanbaar.

De film is voorzien van een zeer eenvoudig statisch menu. Via het menu is er een tekstscherm te bekijken met daarop een aantal andere titels van films van Henk van der Linden die ook bij Weton op dvd zijn verschenen. Tevens is er een tekstscherm te bekijken met zogenaamde credits; een aantal personen wordt even speciaal in het zonnetje gezet. De film is opgedeeld in 13 hoofdstukken, die erg willekeurig gekozen zijn.

ca. 59 minuten
Weton Westgram
24 april 2004