Spion van Oranje – DVD-Recensie

Als Nederland wordt bedreigd door de terroristische tweelingbroer van de onhandige couturier Francois van Vliet (Paul de Leeuw), is Francois de enige die ons kan redden. Francois moet de plaats van zijn broer, Bruno, innemen om hem te stoppen. Bruno beraamt plannen om Nederland te vernietigen en Francois moet zich ontpoppen tot redder des vaderlands. Hij wordt in deze missie bijgestaan door geheimagenten Mustafa (Najib Amhali) en Lena (Jennifer Hoffman). Het is echter nog maar de vraag of Francois zelf niet meer schade aanricht dan zijn broer.

De synopsis van Spion van Oranje biedt op het eerste gezicht genoeg ruimte voor een hilarische film, maar helaas weet de film die verwachtingen niet waar te maken. Met Paul de Leeuw had Oliehoek een gouden troef in handen, het was De Leeuw die het zwabberende Filmpje tot een bijzonder geestige aangelegenheid maakte, maar het is zijn regie die cruciale steken laat vallen. Vooral op het gebied van tempo stelt Oliehoek teleur, maar ook zijn acteursregie valt behoorlijk wat te verwijten. De regisseur houdt zijn cast namelijk te tam, grappen hadden juist veel verder doorgevoerd moeten worden (de scène in de Koninklijke grafkelder is bijvoorbeeld veel te soft en daardoor niet geestig), om het voorspelbare karakter te kunnen overtreffen. Het resulteert helaas in een tamme film die maar op enkele momenten geestig is; eerlijk gezegd wist alleen de scène met een loopse Lingo presentatrice en haar toyboy bij deze recensent een glimlach op het gezicht te toveren.

Toch hoeft de film niet geheel afgeschoten te worden, want de talloze cameos zijn redelijk geestig (van Gerard Joling tot de eerder genoemde Lucille Werner), steelt Hans Kesting de show als cross-over tussen Verhoevens creatie van metaal en Quasimodo en is de technische verzorging van de prent prima. Rolf Dekens zet hier een stuk strakkere fotografie neer dan in voorganger Vet Hard en brengt ook humor in de film door zo nu en dan te citeren uit het werk van verwerpelijke Hollywood-filmers als Michael Bay. Bovendien zijn de effecten gezien het beperkte budget bewonderenswaardig.

Voor een interview met regisseur Tim Oliehoek klik hier, voor een column over de relatie tussen Dick Maas en Oliehoek klik hier en voor een alternatieve recensie klik hier.

We vinden Spion van Oranje anamorf op deze DVD terug in het oorspronkelijke 1:2,35 beeldformaat. De kwaliteit van de transfer is uitstekend, en maakt een prima indruk op alle fronten. Zoals het een recente film betaamt, is de film geheel vrij van beschadigingen en is het beeld kraakhelder, scherp en gedetailleerd. Tevens kent het kleurenpallet een uitstekend contrastniveau. Niet zo verwonderlijk allemaal, aangezien men waarschijnlijk de HD-master die voor de Blu-Ray gemaakt werd, en dus aan de hoogste technische standaarden moest voldoen, voor deze uitgave heeft gebruikt. Engelse ondertiteling is optioneel in te schakelen, bovendien heeft men bij A-film ook ditmaal weer een Nederlandse film voorzien van ondertitels voor doven en slechthorenden. Hulde!

De geluidsband van Spion van Oranje is in twee formaten op het schijfje gezet, naast de Dolby Digital 5.1 track is er ook de mogelijk om het 5.1 DTS spoor in te schakelen. Beide tracks presenteren de film op dynamische wijze, en weten de vele actiescènes uitstekend te ondersteunen. Het geluid klinkt kraakhelder en er wordt een vol en ruimtelijk geluidsbeeld neergezet met voldoende laag en detail. Beschadigingen zijn niet op te merken en de dialogen komen duidelijk verstaanbaar uit de speakers. De DTS-track onderscheidt zich van de ‘gewone’ 5.1-mix door een kwaliteitsverschil dat vooral in de details naar voren komt.

In het hoofdmenu vinden we naast de mogelijkheid het extra’s-overzicht te openen ook een trailermenu terug. Hierin treft men allereerst de originele bioscooptrailer van Spion van Oranje aan, daarnaast staan er op het schijfje ook drie promotionele trailers voor de A-film titels Vet Hard, School for Scoundrels en College. Wanneer we voor het extramenu kiezen worden we alleereerst getrakteerd op de teaser voor de film, vervolgens treffen we de Making of aan welke zo’n half uur duurt. Rode draad van deze feature wordt gevormd door een gesprek met regisseur Oliehoek waarbij alle facetten van de film ter sprake komen. Daar omheen heeft men beelden van op de set en interviews met andere crew en cast leden gemonteerd. Opvallend dat men ook over de tekortkomingen van het originele script praat en om producent San-Fu Maltha als piraat even voorbij te zien komen.

De volgende extra is de zogenaamde Visual FX reel, waarin de opbouw van diverse scènes met computertrucage uit de doeken wordt gedaan. Hetzelfde geldt voor de extra Special FX, maar hier beperkt men zich vooral tot de praktische, on set, effecten. Voor beide featurettes van elke zo’n 3 minuten geldt echter dat een groot gedeelte van het materiaal al in de eerder genoemde Making Of voorkwam. Dan komen we bij de Gastrollen montage, waarin we een blik achter de schermen krijgen bij de opnames van de zogenaamde cameo’s, zo zien we onder andere Patty Brard, Gerard Joling, Lucille Werner en Jort Kelder voorbij komen. Ook staat de Videoclip (4 minuten) van de titelsong, All or Nothing gezongen door de Vlaamse Natalia, op deze DVD. Afgesloten wordt met de Bios-Bon Promo van zo’n 30 seconden, waarvoor een fragment uit de film werd versneden om de Nationale Bioscoopbon aan te prijzen.

ca. 91 minuten
11 juni 2009
2