Spoorloos – DVD-Recensie

De hier besproken dvd van Spoorloos betreft de uitgave uit de George Sluizer box, waarin naast Spoorloos ook zijn film Het Stenen Vlot is opgenomen. Beeld- en geluidstechnisch is deze versie identiek aan die van de losse release van Spoorloos op 5 februari 2009.

Bij een tankstation in Frankrijk verdwijnt een vrouw. Het uitgangspunt voor de thriller Spoorloos, de verfilming van Tim Krabbé’s ‘Het Gouden Ei’, klinkt als een dertien in een dozijn detective. Dit is het echter absoluut niet.

Sinds de verdwijning van Saskia is haar vriend Rex met niets anders bezig dan erachter komen wat er is gebeurd. Ook als hij jaren na de verdwijning een nieuwe vriendin heeft, kan hij zijn verdwenen liefde nog steeds niet uit zijn hoofd krijgen. Dit psychologisch drama zou op zichzelf al genoeg zijn om een film te vullen. Het verhaal krijgt echter een extra dimensie door de keuze van Sluizer om een tweede perspectief te gebruiken: het leven van de ontvoerder, Raymond.

Raymond houdt zich zijn hele leven bezig met het uitvoeren van experimenten. Door flashbacks binnen zijn verhaal wordt duidelijk dat hij al gedurende zijn hele leven de grenzen opzoekt met het uittesten van zichzelf. Zijn gewetenloosheid blijkt ongekend als bij de voorbereidingen voor een nieuw experiment (de ontvoering van een vrouw) zijn eigen dochter als testmateriaal gebruikt.

Deze uitgebreide karakterstudie van Raymond wordt afgewisseld met Rex’ onophoudelijke zoektocht. Wat er gebeurd is met Saskia blijft tot het eind een mysterie. Om achter de waarheid te komen, moet Rex hetzelfde ondergaan als Saskia. Hij stemt in om zichzelf eindelijk te kunnen bevrijden uit de onzekerheid. Wrange ironie volgt.

Hoewel de film zich baseert op een nachtmerrie van Saskia wordt deze nooit concreet getoond. De metafoor van een gouden ei (waarmee het verhaal wordt ingeleid) komt meerdere malen terug voor een zoekende kijker, bijvoorbeeld in koplampen en munten. De regie van Sluizer is consequent uitgevoerd en nooit te aanwezig. Hij blijft beheerst en laat de acteurs het werk doen. Dit is een uitstekende keuze, gezien het uitmuntende spel van de hoofdrolspelers.

Allereerst moet daar Bernard-Pierre Donnadieu worden genoemd, die fantastisch de kalme en alles-controlerende ontvoerder speelt. Hij wordt nooit een stereotype en zet een man neer die begrepen kan worden. Door zijn gewetenloze daden roept dit extra frustratie op bij de meelevende kijker. De kracht die dit originele perspectief hierdoor meekrijgt, komt de film zeer ten goede.

Gène Bervoets als Rex en Johanna ter Steege als Saskia zijn eveneens perfect gecast. Het goede script helpt mee aan het feit dat ze voor elkaar gemaakt lijken te zijn. In de apotheose van de film is het spel van Bervoets pijnlijk realistisch. Dit komt mede door het feit dat Sluizer ervoor koos hem aan een uren durende method-acting sessie te onderwerpen. Men kan zich afvragen in hoeverre de overtuigende krankzinnigheid gespeeld is.

Spoorloos zet het perspectief van een sympathieke, maar diep gefrustreerde man tegenover dat van een kalme en berekenende psychopaat. Het levert een sterk contrast op, waarmee de film aan originaliteit en diepgang wint. Een klein minpuntje is de soundtrack, die af en toe clichématig wordt ingezet en te aanwezig is. Dit doet echter niet af aan het feit dat Spoorloos tot de hoogtepunten van de Nederlandse filmgeschiedenis hoort.

Het is spijtig dat Sluizer een remake in Hollywood-stijl maakte (The Vanishing). Doordat Dark Blood (een film met veel potentieel) af moest worden geblazen, is het zijn laatste grote film geweest, waardoor hij een stigma over zichzelf heeft afgeroepen. Sluizer werkt momenteel aan een komedie met Rob Schneider in de hoofdrol. De regisseur die wij willen, lijkt spoorloos.

Waardering: **** half

Spoorloos staat in de originele 1,66:1 verhouding anamorf op het schijfje. De kwaliteit van de transfer is goed. Beschadigingen doen zich niet tot nauwelijks voor en qua scherpte en detail valt er ook weinig te klagen. Dit alles in tegenstelling tot de eerdere uitgave van distributeur C-Sales, die de film in letterboxed formaat en met matige kwaliteit op dvd perste. De kijker heeft de keuze tussen een Nederlands, Engels of Frans ondertitelspoor.

Het geluid staat in de originele 1.0 mono-track op de dvd. Beschadigingen en ruis zijn afwezig. De dialogen klinken helder en zijn goed verstaanbaar. De muziek van Henny Vrienten komt sfeervol uit de speakers.

Helaas ontbreekt ook bij deze Nederlandse filmklassieker elk spoor van extra’s. Het schijfje herbergt enkel een drietal promotietrailers voor andere releases van A-Film.

ca. 102 minuten
A-film