Sur Place – DVD-Recensie

Sur Place is een melodrama dat zich afspeelt in de buurt De Pijp in Amsterdam. De hoofdpersoon, gespeeld door de Russische actrice Katerina Golubewa, is een mysterieuze buitenlandse vrouw die tijdelijk een huis in De Pijp bewoont. Wie zij is en wat haar geheim is, wordt langzaam onthuld door de reconstructie van een verhaal vol passie, wraak en oorlog. Ruven liet zich voor deze film inspireren door de vroege films van Marguerite Duras en Chantal Akkerman en brengt tevens een hommage aan De Pijp met zijn karakteristieke straten en atmosfeer.

Na Paul de Leeuw’s bioscoophit Filmpje markeerde voor Ruven Sur Place zijn terugkeer naar de minimal movie. Met een klein budget wist de regisseur in slechts een week tijd met lange en siervol gekaderde shots een hypnotiserende film te creëren. Gedurende de 75 minuten die de film duurt, gebruikt de regisseur slechts een klein dertigtal bijzonder sfeervolle shots. Het verleden van de mysterieuze protagoniste, getekend in haar veelzeggende blikken, wordt langzaam ontrafeld door twee Franse voiceovers. Alhoewel er wat weinig tempo in de film zit en ze niet geheel zonder pretenties is, een bijzondere kleine prent.

In haar originele 1,85:1 beeldformaat is Sur Place op deze DVD gezet, helaas betreft het hier een letterboxed widescreen transfer en missen we dus behoorlijk wat extra beeldlijnen. De transfer lijkt afkomstig te zijn van een (redelijke) videotape, als vanzelfsprekend gevolg  oogt de film helaas behoorlijk soft en ontbreekt het aan detail. Verder zijn er op momenten wat kleine beschadigingen aan de print op te merken en wil het beeld nog wel eens onrustig ogen. Ondanks alle tekortkomingen komen het grauwe kleurenpallet en de sfeervolle plaatjes wel tot hun recht. De Frans gesproken dialogen worden Nederlands ondertiteld, deze ondertitels zijn helaas ingebrand (dwz. ze zitten op de videobron en zijn niet verwijderbaar).

De geluidsband van het schijfje bestaat uit een simpele Dolby Digital 2.0-track. Het audiospoor voldoet naar behoren; indrukwekkende surroundeffecten zijn niet aan de orde maar de Franstalige dialogen en de muzikale begeleiding klinken sfeervol met voldoende laag en zijn prima verstaanbaar. Storende beschadigingen zijn niet aanwezig.

De DVD komt in een mooi vormgegeven doosje uit de “de films van Paul Ruven” reeks . Via het simpele hoofdmenu kan men kiezen om de film direct te starten of te kiezen voor een van de zes hoofdstukken waarin de film verdeeld is.  Als extraatje  heeft men de 10 minuten durende bonusfilm Holland 6-5 – Reconstructie van ’n moord –  van regisseur en scenarist Ruven op deze schijf gezet. De korte prent werd eerder genomineerd voor een Gouden Kalf en de Grolsch Film Award. Deze experimentele film laat vanuit het oogpunt van Pim Forutyn’s moordenaar diens beleving van de laatste minuten voor de moord zien. Het aardige – met een simpele DV-camera geschoten – filmpje staat anamorf in haar originele 1,78:1 breedbeeldformaat op het schijfje, rekening houdend met de bron is deze transfer van goede kwaliteit.

ca. 75 minuten
Art-S Home Entertainment
11 oktober 2007