’t Vrije Schaep – DVD-Recensie

Twee jaar geleden was de remake van de successerie ’t Schaep met de vijf Pooten (1969) een ongekend groot succes op de vaderlandse televisie. Wekelijks zaten anderhalf miljoen mensen klaar om de perikelen in en rondom het gelijknamige café in hartje Amsterdam te aanschouwen. Een vervolg kon haast niet uitblijven, al was men door de indrukwekkende status van het origineel bijzonder voorzichtig. Kwaliteit boven kwantiteit, luidde het devies. Met ’t Vrije Schaep krijgt ’t Schaep met de vijf Pooten een waardige – zo niet nog betere – opvolger.

De nieuwe serie maakt een sprong in de tijd van de zestiger naar de zeventiger jaren. De tijd van wijde broekspijpen, veel gecombineerde, felle kleuren en enorme bossen haar. De tijd van de seksuele revolutie en progressieve politiek. De tijd waarin de welvaart opbloeide en men vrijheden verwierf op allerlei gebieden. ’t Vrije Schaep brengt de vertrouwde personages, waaronder Kootje de Beer, Opoe Withof en Doortje Lefèvre, in aanraking met deze nieuwe cultuur.

Kootje de Beer heeft café ’t Schaep met de vijf Pooten verkocht. De buurt was de buurt niet meer en hij was toe aan een frisse wind. Letterlijk de daad bij het woord gevoegd, begint hij een camping aan de Noordzee: Camping ’t Vrije Schaep. Zijn trouwe maat Lukas verhuist met hem mee en ook de vaste clientèle laat hem niet in de steek. Riek en Arie, maar ook Greet – inmiddels zwanger – met haar Huipie en Opoe Withof weten de weg naar de camping te vinden. Maar waar is Door? Zonder haar is niets hetzelfde en zeker Kootje niet. Als Doortje is teruggekomen lijkt niets een vrolijke, aangename zomer in de weg te staan. Niets is echter minder waar …

De serie bestaat uit de volgende acht afleveringen:

1. Camping ’t Vrije Schaep
Kootje heeft zijn café verkocht en begint een camping aan zee. Lukas en de vaste clientèle gaan met hem mee. Alleen Lena is er nog niet bij. En waar is door?
Liedjes: “Ay Ay Dolores”, “Heel even”, “Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben”

2. Ik doe wat ik doe
Doortje keert terug uit Spanje in de veronderstelling dat Kootje met haar wil samenwonen. Ook Lena, die achter de ramen is gesignaleerd door Arie, komt naar de camping. Maar ze neemt een vriendin mee: prostituee Dolly.
Liedjes: “Telkens weer”, “Ik doe wat ik doe”, “Hé komaan”

3. Pastorale
Riek en Arie zijn binnenkort vijfentwintig jaar getrouwd, maar voor Riek is er geen reden tot feest. Arie heeft Lena op de wallen gesignaleerd en is daar dus zelf ook geweest. Bovendien stuit Riek op een dubieus liefdesbriefje. Ze zet Arie buiten.
Liedjes: “Een man mag niet huilen”, “Ik ben gelukkig zonder jou”, “Pastorale”

4. Jacqueline
Opoe Withof hoort van haar dochter dat er een plekje vrij is in een bejaardentehuis. Maar opoe ziet dat niet zitten en wil laten zien dat ze nog niet rijp is voor het bejaardentehuis. Dan steekt ze per ongeluk haar caravan in brand.
Liedjes: “De noorderzon scheen”, “De mallemolen”, “Als de rook om je hoofd is verdwenen”

5. Sjon
Sjon, een man alleen, is op de camping om bij te komen van zijn werk op een booreiland. De dames zijn zeer onder de indruk van hem, maar Sjon blijkt en oogje op Lukas te hebben.
Liedjes: “Dokter Bernhard”, “Ik weet niet hoe”, “Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder”

6. Houdt ’t dan nooit op?
De camping wordt overspoeld met Duitsers, waaronder Lutz, de jeugdliefde van Doortje, en Peter, waaraan Lena haar hart verliest. Lukas doet zijn best met Duits entertainment, maar opoe Withof is de oorlog nog niet vergeten.
Liedjes: Duitse medley bestaande uit: “Theo, wir fahren nach Lodz, Zwei kleine Italiener, Ein Festival der Liebe, Ich bin wie du”,”As de dag van toen”,”Jan Klaassen de trompettor”

7. Ellie
Via Ellie, de dochter van Kootje, probeert Doortje erachter te komen wat hem ervan weerhoudt zich aan haar te geven. En terwijl Lena in Peter de liefde heeft gevonden, mist Lukas Sjon. Lena probeert hem op te beuren.
Liedjes: “Een beetje”, “Laat me alleen”, “Zoek jezelf”

8. Amsterdams parfum
Het einde van de zomer nadert en het wordt tijd om op te breken. Aangezien Doortje geen huis meer heeft in Amsterdam zit er voor haar niets anders op dan terug te gaan naar Spanje. Tenzij iemand haar tegenhoudt …
Liedjes: “Amsterdams parfum”, “Voor haar”, “’t is weer voorbij die mooie zomer”

Net als haar voorganger weet ’t Vrije Schaep vooral te overtuigen door de uitvergrote, doch menselijke karakters, het zichtbare spelplezier en de universele, tijdloze sfeer die de serie uitstraalt. Frank Houtappels leverde acht originele scenario’s af, die allen op treffende wijze voortborduren op de verhaallijnen uit ’t Schaep met de vijf Pooten en details en beslommeringen uit de jaren zeventig op komische wijze onder de loep nemen. Zo wordt er veelvuldig gerefereerd aan de morele vrijheid uit het decennium, waarin LAT-relaties, partnerruil en bezoekjes aan de wallen weinig opzien baarden.

De grootste kracht van ’t Vrije Schaep schuilt echter niet alleen in de speelse en doeltreffende wijze waarop de jaren zeventig op de hak worden genomen, maar ook in de positionering van personen uit eerdere generaties in deze compleet nieuwe tijd. Het contrast tussen de leefwijze van voor de oorlog en de jaren vijftig en die vanaf eind jaren zestig is groot en zorgt voor geestige conflicten. Zo blijft Opoe Withof moeite houden met Duitse campinggasten en is de opening van een naaktstrand aanleiding voor spanningen bij de koppels Riek en Arie en Greet en Huipie.

Veelal zijn de situaties waarin de karakters terecht komen een voorbode voor muzikale intermezzo’s, waarin op treffende wijze gevoelens worden bezongen. Regelrechte jaren zeventig hits, zoals ‘Laat me’, ‘Een man mag niet huilen’ en ‘Pastorale’, worden nieuw leven ingeblazen door de zichtbaar met veel gevoel en plezier acterende castleden. De vertolkingen van deze nummers zijn vaak niet alleen komisch, maar ook ontroerend. Loes Luca’s opvoering van ‘Telkens weer’ bijvoorbeeld zit visueel en auditief zo gedegen en sfeervol in elkaar, dat de kijker volledig meegaat in de belevingswereld van het personage dat zij vertolkt.

Dat de serie de kijker laat lachen, ontroert en met weemoed doet (terug)verlangen naar een onbezorgde tijd is naast de uitgebalanceerde scenario’s, fijne vaste cast en bijpassende en uitstekend opgevoerde liedjes tevens te danken aan de gastrollen van enkele bekende spelers en een feilloze technische uitvoering. Met name de gastrollen van Annet Malherbe, Theu Boermans en Hans Kesting zijn een schot in de roos. De introductie van de personages die de gastacteurs spelen zorgt steevast voor verschuivende onderlinge verhoudingen en spanningen, waardoor de serie zowel op komisch als dramaturgisch vlak steeds blijft boeien.

Wat de look betreft doet ook deze Schaep bewust kunstmatig aan. Net als de ietwat uitvergrote karakters, zijn ook de aankleding, belichting en locaties licht aangedikt. De serie, volledig opgenomen in een televisiestudio, houdt hierdoor subtiel het midden tussen een nostalgisch en realistisch beeld: enerzijds wordt bewust benadrukt dat we hier te maken hebben met ‘iets van vroeger’, anderzijds is de kijker zich terdege bewust van de hedendaagse (visuele) technieken. ’t Vrije Schaep straalt hierdoor niet alleen een warm, vertrouwd en authentiek beeld uit, maar oogt ook bijzonder professioneel en modern.

’t Vrije Schaep is net als haar voorganger – en misschien zelfs nóg meer – een bijzonder komische serie met uitstekend spel, een heerlijke tijdloze en universele sfeer en leuke, soms zelfs ontroerende muzikale intermezzo’s. Een derde seizoen is inmiddels aangekondigd en zolang de makers de kwaliteit kunnen waarborgen en het plezier blijven uitstralen zoals ze dat nu doen, kunnen we hier alleen maar blij mee zijn.

Voor een bespreking van de eerste serie (’t Schaep met de vijf Pooten) klik hier.

De serie staat in haar oorspronkelijke 1,78:1 verhouding anamorf op de schijfjes. De beeldkwaliteit is prima, met een mooie scherpte en contrast en een warme, sfeervolle kleurweergave. Beschadigingen zijn afwezig. Helaas ontbreekt er een Nederlands ondertitelspoor voor doven en slechthorenden; zeker bij een dergelijk populaire serie was dit geen overbodige luxe/noodzakelijkheid geweest.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de dvd. De kwaliteit van het spoor is uitstekend. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen helder uit de speakers. De muziek klinkt warm en sfeervol.

De serie staat verdeeld over drie dvd’s. De eerste twee dvd’s herbergen drie afleveringen, op de derde dvd vinden we de laatste twee afleveringen terug. Extra’s ontbreken, wel is het via het sfeervol geanimeerde menu mogelijk direct toegang te krijgen tot de liedjes.

ca. 360 minuten
24 februari 2009
2