The Tribunal – DVD-Recensie

Hannah Maynard is procureur bij de Internationale Rechtbank in Den Haag. Zij leidt de rechtszaak tegen Goran Duric, een voormalig commandant van het Joegoslavisch Nationale Leger. Hij wordt beschuldigd van de deportatie en later moord op Bosnische moslims in Kasmaj, een klein stadje in de huidige provincie Srpska. Als een hoofdgetuige tegengestelde verklaringen aflegt, gaat een delegatie naar Kasmaj om een duidelijk beeld te krijgen van de gebeurtenissen aldaar.

De twijfels over de hoofdgetuige worden daar bevestigd: de waarheid heeft hij niet gesproken. Kort daarna wordt zijn lichaam gevonden; hij heeft zelfmoord gepleegd. Hannah geeft echter niet op. In de hoop nieuwe feiten boven tafel te krijgen, reist ze af naarde begrafenis van de getuige in Sarajevo en ontmoet daar zijn zus Mira. Hannah merkt al snel dat Mira meer weet over de verdachte dan ze wil toegeven.

Met The Tribunal (orginele titel Sturm) zet regisseur Hans-Christian Schmid een sobere maar bijzonder overtuigende vertelling neer over de dilemma’s van de verschillende partijen betrokken bij het Joegoslavië Tribunaal. Met een ingetogen, maar mooie, technische benadering laat Schmid de film rusten op de schouders van de bijzonder bekwame cast onder aanvoering van Kerry Fox en Anamaria Marinca. Door de personages dicht op de huid te volgen wint het geheel sterk aan geloofwaardigheid en spanning, hoewel deze benadering ,met haar drang naar nuance en realisme, van de film geen makkelijk toegankelijke maakt. Helaas hier en daar net wat te moralistisch en politiek correct.

Men heeft The Trinbunal in de originele 2,35:1 beeldverhouding anamorf overgezet naar DVD. Om kort te zijn valt er bijzonder weinig over op te merken, de gepresenteerde transfer ziet er uitstekend uit. Het beeld oogt scherp met een gebalanceerd kleurenpalet en prima contrastniveau, oneffenheden werden niet opgemerkt. Gezien de diversiteit aan gesproken talen is de film voorzien van Nederlandse ondertitels.

De film staat met een Dolby Digital 5.1 geluidsband op deze DVD, welke prima klinkt. Daar waar het karakter van de film zich richt op dialogen, ligt ook vrijwel alleen hierop de nadruk in de 5.1 track. Verwacht dus geen spectaculair geluid, maar heldere en verstaanbare dialogen voorzien van een aangenaam, en ruimtelijk, sounddesign.  Zoals het zich een recente film betaamt zijn er geen beschadigingen of andere hinderlijke  fouten op te merken.

Op het gebied van extra’s stelt deze uitgave helaas wel teleur; in het trailer-menu treffen we naast de bioscooptrailer voor The Tribunal, slechts drie promotionele trailers aan voor de A-film titels Requiem (ook van regisseur Schmid), Taking Woodstock en Tokyo Sonata.

ca. 99 minuten
A-film
18 februari 2010