Thomas en Senior en de grote Goudroof (serie) – DVD-Recensie

Karst van der Meulen begon zijn studie aan de Nederlandse Filmacademie in 1968. Al snel liet hij een voorkeur blijken voor films waarin de jeugd centraal stond. Onder leiding van Anton Koolhaas, die deze  – in het Nederlandse filmlandschap unieke – aanpak stimuleerde, maakte hij zijn eerste korte film; Stoptrein (1970). De problemen rondom Van der Meulens eerste lange speelfilm, het eindexamenproject, zorgde er bijna voor dat hij vroegtijdig afscheid nam van de Filmacademie. Zijn project over kinderen en een circus werd namelijk klassikaal weggestemd door zijn medeleerlingen, terwijl er eerder was toegezegd dat hij de film mocht gaan maken. De triomf was dan ook groot toen Circus op Stelten (1972) twee weken na het eindexamen alsnog kon worden gemaakt. De film vormde het begin van een opvallende carrière, waarin Van der Meulen heel wat films en series regisseerde en daarmee al decennialang een groot publiek weet aan te spreken. Ook Thomas en Senior en de Grote Goudroof bezit de universele en tijdloze sfeer en kwaliteiten die de serie tot in de dagen van vandaag een groot succes maakt.

Dit blijkt niet alleen uit de talloze herhalingen en een populaire fansite, ook de verkoop van de dvd verloopt voorlopig voorspoedig. Trok de serie tijdens de eerste uitzendingen in 1985 al een groot publiek, ook vandaag de dag kijkt men nog graag naar dit meeslepende en spannende avontuur voor jong en oud. Regisseur Karst van der Meulen schreef samen met scenarist Piet Geelhoed een verhaal over de verongelijkte tiener Thomas, die in de zomervakantie verhuist naar een andere woonplaats. Hierdoor verliest hij in één klap al zijn vrienden. Tijdens een bezoek aan de plaatselijke supermarkt is hij plots getuige van een roofoverval. Door de hiërarchische dorpsbewoners wordt Thomas gezien als een lid van de bende, wat hem per toeval in contact brengt met meneer Van Dijk, die door iedereen ‘Senior’ wordt genoemd. Al snel blijkt dat Thomas niks met de overval van doen heeft en samen gaan ze op zoek naar de bende overvallers. Het blijkt dat de dieven van plan zijn een Egyptische schat buit te maken, waarop Thomas en Senior alles op alles zetten om deze diefstal te voorkomen.

Hoewel de plot doet denken aan een dertien in een dozijn jeugdfilmpje met de bekende moraliserende lesjes en aangedikt acteerwerk, is de aanpak van Karst van der Meulen radicaal anders. Net als zijn andere werk leunt ook Thomas en Senior op de herkenbare en universele sfeer van zowel het verhaal, het acteerwerk als de vormgeving. Doordat Van der Meulen met veel gevoel voor detail de leefwereld van een twaalfjarige jongen weergeeft, dit personage laat spelen door een gewoon kind van de straat – Van der Meulen zocht en vond zijn jeugdige acteurs altijd door basis- en middelbare scholen af te speuren – en deze laat acteren in de meest sfeervolle buitenlocaties en on-location sets, oogt alles zeer herkenbaar en levensecht. Hierdoor wordt de serie niet alleen toegankelijk voor de kijker van welke leeftijd dan ook, maar tevens uiterst genietbaar.

Niet geheel onbelangrijk voor een serie waarin een duo centraal staat, is de chemie die er heerst tussen beide hoofdrolspelers. In Thomas en Senior zit het wat dat betreft goed. Voor de rol van de jonge Thomas koos de regisseur voor de veertienjarige scholier Bart Steenbeek, die buiten deze serie en de in hetzelfde jaar vervaardigde speelfilm Thomas en Senior op het spoor van Brute Berend nooit meer voor een filmcamera heeft gestaan. Met zijn jeugdige enthousiasme en spontane verschijning – vanzelfsprekend af en toe niet helemaal overtuigend – is hij een waardige tegenspeler, of beter gezegd: medespeler voor de ervaren ‘knuffelbeer’ Lex Goudsmit, die de rol van Senior vertolkt. Goudsmit, net als Joost Prinsen een vaak terugkerend acteur in films van Van der Meulen, draagt door zijn zachtaardige en vertrouwde verschijning bij aan de warme en herkenbare sfeer van het geheel.

Tot slot dienen we ook de feilloze technische kant van de productie te vermelden, want ondanks het feit dat zowel het camerawerk als de montage weinig spectaculair of inventief overkomen, mist het zijn uitwerking niet. De beelden, geschoten door Van der Meulens vaste cameraman Fred Tammes, laten een nostalgisch en levensecht beeld achter van Nederland anno 1985. Doordat Tammes de camera enkel ter registratie hanteert en geen opvallende rol laat spelen in de film, lijkt het alsof deze fungeert als de ogen van de kijker. Dit versterkt de betrokkenheid van de kijker, waardoor de levensechte en herkenbare benadering van de regisseur wordt versterkt. Ditzelfde geldt voor de montage, die de beelden naadloos en zonder opvallende cuts met elkaar verbindt. Tel daarbij op dat Tonny Eyk de serie van een sfeervolle, nostalgische score voorziet, en een tijdloos filmavontuur is geboren. Thomas en Senior en de Grote Goudroof verdient de enthousiaste belangstelling van het publiek dubbel en dwars.

Het beeld van de serie staat in de oorspronkelijke 1.33:1 verhouding op de dvd. De kwaliteit hiervan is degelijk, maar absoluut niet spectaculair. Voor de release lijkt gebruik te zijn gemaakt van de uitzendbanden die de afgelopen jaren ook gebruikt zijn voor de herhalingen van de serie. Hoewel de kleurbalans op de meeste momenten nogal flets oogt en het contrast en de scherpte nergens indruk maken, is de algemene indruk acceptabel.

Het geluid staat in een simpele Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) op het schijfje. Op de kwaliteit van de geluidsband valt niks aan te merken. Ruis of andere beschadigingen zijn niet aanwezig en de dialogen worden helder weergegeven. De sfeervolle muzikale begeleiding van Tonny Eyk komt door het ontbreken van enige laag of ‘body’ niet al te warm uit de speakers.

Het geanimeerde menu van de dvd is voorzien van achtergrondmuziek uit de serie. Elke aflevering is netjes opgedeeld in zes hoofdstukken. Voordat het hoofdmenu opstart, worden we getrakteerd op enkel promotrailers voor andere releases van Just Entertainment. Jammer genoeg zijn deze op geen enkele wijze te omzeilen. Een slechte ontwikkeling, die de laatste tijd standaard lijkt te zijn bij releases van Just Entertainment. Inhoudelijke extra’s zijn helaas nergens te bekennen.

ca. 175 minuten
Just Entertainment
11 oktober 2007