Tikken – DVD-Recensie

In Tikken maken we kennis met de vrienden Charles en Rick. Charles is een zondagskind. Alles wat hij aanraakt, verandert in goud. Zijn pokermaat Rick daarentegen wordt achtervolgd door ongeluk en tegenslag. Langzaam maar zeker ontdekt Rick het geheim van Charles’ fortuin, met verstrekkende gevolgen. Charles zijn geluk blijkt afhankelijk te zijn van een oud horloge, maar hij wil dit vanzelfsprekend niet afstaan. Opeens hoort hij het tikken van een duistere kracht …

Regisseur Robin Peeters timmert al een aantal jaren aan de weg. Zo maakte hij eerder voor de Limburgse omroep L1 een serie van korte genre-films onder de titel In het Licht van de Haard, de absurde komedie-serie Sjravelentaere en regisseerde hij voor NL Film & TV enkele afleveringen van de dramaserie De Hemelpaort. Samen met thrillerschrijver Jack Lance – pseudoniem voor Ron Puyn – ontwikkelde hij de verfilming van een van Lance’s eigen korte verhalen uit de verhalenbundel ‘Nachtogen’: Tikken.

Met beperkte middelen maar een bekende naam als Jochem ten Haaf – die wordt bijgestaan door Ron Roumen, een prima acteur met een karaktiristieke kop – heeft Peeters het korte verhaal in vijf dagen op film gezet. Het resultaat is niet geheel geslaagd en heeft genoeg tegengestelde kenmerken, maar is zeker niet onverdienstelijk. Roumen en Ten Haaf zetten prima rollen neer, maar helaas is de invulling van de bijrollen teleurstellend. Daarentegen giet Peeters de film vakkundig in een aangename visuele vorm (zeker gezien de financiële en structurele beperkingen). Maar hier staan dan weer matige dialogen tegenover; deze onstijgen jammer genoeg vaak niet de stijve toon van een boek. Tikken is een sfeervolle kleine prent met gebreken, die desondanks de aandacht van de liefhebber verdient.

Tikken werd letterboxed in het oorspronkelijke 1:85:1 breedbeeldformaat op deze DVD gezet, helaas betekent dit dus dat men niet gebruik heeft gemaakt van de 33% aan extra beeldlijnen die het anamorfe formaat biedt. Buiten dat is de transfer goed, het beeld ziet er namelijk prima uit. De film oogt scherp en gedetailleerd, en wordt gepresenteerd met een aangenaam kleurenpallet.  Verder is de print vrij van beschadigingen en voldoen zowel contrast als zwartniveau aan de verwachtingen.

Ook de twee kanaals geluidsband in het ongecomprimeerde PCM-formaat is goed verzorgd. De track biedt een gedetailleerd geluidsbeeld met genoeg diepte en detail. Beschadigingen zijn niet te horen, ruis ontbreekt en de dialogen die worden vergezeld door  de muziek van Mark Pütz komen helder uit de speakers. Gezien de beperkte omvang van de produktie niets op aan te merken.

Vanuit het statische hoofdmenu kunnen we naast de hoofdfilm, kiezen uit nog drie andere titels. Als eerste treffen we de korte featurette Een goed verhaal tikt hard aan, welke de geschiedenis van schrijver Jack Lance, ook wel eens ‘de Nederlandse Stephen King’ genoemd,  in een kleine negentien minuten uiteen zet. Tevens staat er een Making Of van zo’n tien minuten op het schijfje, deze biedt een blik achter de schermen en verschaft wat meer inzicht in het productieprocess. Beiden zijn niet bepaald ongekleurd maar geven wel aardige achtergrondinformatie met betrekking tot de film en de makers. Als laatste treffen we de audiotrack Ticking van de band Jinkx aan, tijdens het afspelen van het nummer wordt  de kijker op feitjes over de band getrakteerd.

Verder treffen we naast het DVD-schijfje met de film, ook twee CD’s aan in de zwarte keepcase. Op elke audio-CD’s staan enkele korte verhalen van Jack Lance gebundeld als een zogenaamd luisterboek, hoofdrolspeler Ron Roumen verzorgde ook de stem voor deze productie. Een toevoeging van formaat voor de liefhebbers van de auteur, die de al aardige set aan extra’s vrij compleet maakt.

Luisterboek CD 1 (totale speelduur 72.27 minuten)

• Tikken
  • Eten met schoonmoeder