Toon Hermans: de Kleuren van een Clown – DVD-Recensie

De artiest Toon Hermans staat bekend als één van Nederlands grootste artiesten van na de Tweede Wereldoorlog. Hermans was de eerste Nederlandse cabaretier die het aandurfde een one man show te geven. Met veel droogkomische en ogenschijnlijk simpele typetjes wist hij het publiek al snel voor zich te winnen. Zijn shows waren echter niet alleen grappig en op de lach gespeeld; Toon kon ook als geen ander een zaal in vervoering brengen door zijn ontroerende en gevoelige versjes en liedjes.

Toon Hermans overleed op 22 april 2000 aan de gevolgen van een hartstilstand. De verslagenheid en betrokkenheid onder het Nederlandstalige publiek waren groot. In de jaren erna zijn er diverse portretten gemaakt over de mens en artiest Toon Hermans. In 2005 verscheen zijn complete oeuvre (voor zover bewaard gebleven) op dvd bij distributeur Universal. Regisseur Coen Verbraak maakte in 2005 in opdracht van de VARA de documentaire Toon Hermans – De kleuren van een clown.

In deze documentaire schetsen intimi en collega’s een beeld van het leven en werk van Toon Hermans. Aan de hand van fragmenten uit One Man Shows en beelden uit het privé-archief van de familie Hermans worden we meegenomen in de leefwereld van deze bijzondere artiest. Zo horen we onder andere hoe het rijke leventje van de jonge Toon in de jaren twintig van de vorige eeuw plots op zijn kop kwam te staan door de internationale economische crisis, hoe hij in zijn latere leven dag en nacht bezig was met het werken aan nieuwe shows en hoe hij het na het overlijden van zijn vrouw Rietje in 1990 zelf steeds moeilijker kreeg.

Toon Hermans – De kleuren van een clown is in de eerste plaats een boeiend en vermakelijk portret van Nederlands grootste artiest. Door de vele beelden uit het privé-archief van de familie Hermans krijgen we meer inzicht in het doen en laten van Toon Hermans tijdens try-outs en voorbereidingen op nieuwe shows. Ook de gesprekken met zijn zonen en andere intimi leveren een aantal leuke anekdotes en bijzondere weetjes op. Toch is het uiteindelijk geen diepgravend portret en blijft de mens Toon Hermans ietwat onderbelicht, waardoor de documentaire vrijwel nergens écht speciaal is.

Slechts in de laatste tien minuten van de documentaire, die de periode behandelt van vlak na het overlijden van zijn vrouw Rietje tot aan zijn eigen dood, heb je als kijker het gevoel dat je toegang krijgt tot de mens Toon Hermans. Opeens word je niet alleen met je denkvermogen, maar ook met je gevoel in de wereld van Toon getrokken. De opvoering van het prachtige en persoonlijke lied Lente Me, met tranen in zijn ogen en een trillende stem, is ontroerend en raakt je recht in het hart. Dit soort beelden verschaffen ons meer toegang tot de mens Toon Hermans dan alle verhalen die in de veertig minuten hiervoor zijn opgehangen. Hier spreekt de mens Toon Hermans namelijk zélf, ook al is het niet in directe taal. Al zijn gevoelens en passies – eigenlijk zijn hele leven – liggen op dat moment in dat ene lied. Hermans is een bijzonder en warm mens. Eén waar het Nederlandstalige publiek niet genoeg van kon en kan krijgen. Wanneer men meer van dit soort persoonlijke momenten had gebruikt, was de documentaire stukken sterker geweest.

Het beeld staat in zijn oorspronkelijke 1.33:1 verhouding op de dvd. De beelden die geschoten werden voor de documentaire zelf ogen erg strak, met mooie kleuren en een goede scherpte en contrast. De gebruikte opnames uit het privé-archief van Toon Hermans en live-registraties van shows zijn door het soms beperkte bronmateriaal wisselvallig van kwaliteit. Technisch gezien valt er weinig op de print aan te merken. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed uitgevoerd en staat mooi in beeld.

Het originele stereogeluid staat in een Dolby digital 2.0 (224 kb/s) track op de dvd. De track is vrij van beschadigingen. De dialogen klinken mooi helder en op de momenten dat er muziek te horen is, werkt ook het LFE-kanaal redelijk mee, waardoor de track een degelijke laag en diepte meekrijgt.

Het menu van de dvd bestaat uit een statisch achtergrondplaatje, waarbij we een kort muziekfragmentje horen uit een van Hermans’ shows. Via het menu is er de keuze om de documentaire, of de extra ‘fragmenten uit One Man Shows’ af te spelen. De documentaire duurt vijftig minuten en is zeer netjes opgedeeld in tien hoofdstukken. De extra duurt dertig minuten en bestaat uit een aaneenschakeling van komische en ontroerende fragmenten uit diverse shows die Toon Hermans in de periode 1958-1997 verzorgd heeft. Deze extra is opgedeeld in vier hoofdstukken, maar niet voorzien van optionele Nederlandse ondertitels.

Wederom een zeer nette uitgave van B-motion, waarbij het prijzenswaardig is dat er net als bij de uitgave van Mensen zoals jij en ik moeite is genomen om extra materiaal te verkrijgen.

ca. 50 minuten
B-Motion