Unspoken – DVD-Recensie

De Vlaamse cineaste Fien Troch debuteerde in 2005 met het gelauwerde Een ander zijn Geluk, een soort van caleidoscopisch portret over een aantal dorpelingen die worstelen met de dood van een kind. Gebrekkige communicatie en onuitgesproken gevoelens voerden de boventoon. Haar tweede lange speelfilm Unspoken kent dezelfde thematiek en is minstens zo beklemmend.

Lukas (Bruno Todeschini) en Grace (Emmanuelle Devos) leiden een eenzaam en afgezonderd bestaan. Vijf jaar geleden verdween hun veertienjarige dochter Lisa. Geen duidelijk spoor, geen afscheid; zomaar ineens verdwenen. De kans dat ze ooit terugkeert wordt met de seconde kleiner. En terwijl beiden er alles aan doen ook maar een glimp van Lisa op te vangen, verliezen ze elkaar steeds meer uit het oog.

De eenzaamheid die beide personages hierdoor omgeeft, wordt door Troch beklemmend weergegeven. De sfeervol geschoten beelden, die de omgeving steeds meer uitvagen en zich volledig focussen op de blikken in de ogen van de twee hoofdpersonages, vertellen het verhaal. Vrijwel alle verbale actie in de film is inhoudsloos en versterkt zo het isolement waarin Lukas en Grace zich bevinden.

Meest indrukwekkend is de scène waarin Grace verkracht wordt door een hitsige jongeman. ‘Kijk me aan,’ zegt hij, geilend op de angst in de ogen van zijn slachtoffers. De ijzige, emotieloze blik die volgt doet de jongen wegvluchten. Geen angst, maar leegte. Een ongekende leegte. Unspoken is een film die met veel stiltes en ijzige blikken langzaam onder de huid van de kijker kruipt en deze ook niet meer loslaat.

Unspoken staat in de originele 1,78:1 beeldverhouding anamorf op het schijfje. De prachtige cinematografie van de prent komt door de uitstekende transfer prima tot haar recht. De kleuren ogen mooi warm en natuurlijk en met zowel de scherpte als het contrast is weinig mis – dat het detail in de vaak donkere binnenscènes niet optimaal is, is een gevolg van de manier van filmen en valt de transfer dus niet aan te rekenen. Beschadigingen zijn afwezig. De optionele Nederlandse ondertiteling staat in een fijn leesbaar lettertype op de juiste hoogte in het beeld.

Het geluid staat in een een Dolby Digital 5.1 track op de DVD. Deze is prima van kwaliteit. Geheel vrij van beschadigingen, brengt de track de dialogen op een heldere manier en klinken de spaarzame muziek en de geluidseffecten mooi natuurlijk en gedetailleerd.

Via het mooi geanimeerde menu van de film is het mogelijk de film te starten, naar de scèneselectie te gaan (de film is verdeeld in 12 hoofdstukken) of een van de extra’s te selecteren. De extra’s bestaan uit een 21½ minuut durend interview met regisseuse Fien Troch over het gehele productieproces van de film, een 20 minuten durend interview met hoofdrolspeelster Emmanuelle Devos en enkele trailers, waaronder de originele bioscooptrailer van de film (2 minuten).

ca. 97 minuten
Twin Pics
8 februari 2010