Valse Wals – DVD-Recensie

Valse Wals is de bewerking van Mark de Cloe van de door muziektheatergezelschap Orkater uitgebrachte voorstellingen Valse Wals (1998), Bankstel (2000) en Zucht (2003) die werden gemaakt en gespeeld door Ria Marks en Titus Tiel Groenestege. Zij spelen dezelfde rollen weer in deze verfilming.

Een kroeg ergens in een havenstad. Een serveerster en haar klant cirkelen broeierig om elkaar heen, bedacht al te veel geheimen prijs te geven of onverwachte klappen op te lopen. Op de tonen van een valse wals laait de passie en het verlangen hoog op en wordt de liefde gevierd. Jaren verder, ze zijn terechtgekomen op het onvermijdelijke bankstel. De tijd staat stil in hun huiskamer, maar de jaren vliegen onverbiddelijk voorbij terwijl de beeldbuis hun leven dicteert. En voor ze het weten zijn ze oud, heel oud. Hij koppig, zij eigenwijs, en dan pas gaan ze naar buiten. Bagage van een heel leven met zich meezeulend. Dralend door een stad die niet heeft stilgestaan. In een wereld vol gevaar en lawaai verliezen ze elkaar, raken de weg kwijt en zijn verloren in een vreemde onbekende wereld. Hun wederzijdse afhankelijkheid brengt hen weer samen en terug naar waar hun liefde begon.

Deze toneelverfilming van de hand van Mark de Cloe is aardig om te zien, maar heeft zijn tekortkomingen op enkele vlakken. Technisch gezien is het een uitstekende productie geworden met een aangename cameravoering en uitstekende begeleidende muziek van Rainer Hensel. Toch zit er iets mis; en dit heeft vooral te maken met de oorsprong van de film die bij het theater ligt. Zo acteren Ria Marks en Titus Tiel Groenestege alsof ze op het toneel staan, met de bijbehorende overdaad aan mimiek en lichaamsbewegingen. En blijkt dat de – te lang durende en soms wat saaie – uitwerking van de drie losse onderdelen niet echt geschikt is voor het medium film. Vooral het tweede deel Bankstel, voelt aan als de registratie van een theatervoorstelling.

Technisch gezien valt er niets op te merken aan deze transfer. De film is vastgelegd in een 16:9 anamorphic breedbeeldformaat, waardoor het camerawerk prima tot zijn recht komt. Deze print oogt uitstekend, vuil of beschadigingen zijn dan ook nergens te vinden. Verder zijn scherpte, contrast en detaillering prima in orde.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 en in een Dolby Digital 5.1 track op de DVD. De muziek van Rainer Hensel en geluidseffecten zijn goed verstaanbaar in deze dialoogloze film en het geheel klinkt lekker vol en warm. De 5.1-track heeft de voorkeur vanwege de aanwezigheid meer richting en een voller geluid wat de sfeer van de film goed doet. Zoals men van een recente film mag verwachten ontbreekt het aan ruis of beschadigingen.

De DVD is voorzien van mooie en verzorgde menu’s met bewegende beelden uit de film. A-film heeft verder de trailer en een leuke making of op het schijfje gezet. De making of van zo’n 16 minuten bestaat uit boeiende behind the scenes beelden en interessante interviews met diverse betrokkenen, zowel crew als cast. Wederom een prima DVD van A-film.

ca. 62 minuten
17 augustus  2006
2