Verborgen Gebreken (seizoen 1) – DVD-Recensie

Televisieseries blijven een bijzonder fenomeen. Wie slechts enkele afleveringen bekijkt en deze niks vindt, schrijft de gehele serie vaak zonder enige nuance af. Wie wel de tijd neemt een serie vanaf minuut één te volgen, ziet in de waardering voor het geheel vaak een stijgende of dalende lijn. Het medium televisie vraagt om een andere benadering, waarbij de makers vaak lang de tijd nemen de karakters te introduceren en de verhaallijnen tot bloei te laten komen. Geduld is hierbij gewenst, want een oordeel valt pas te vellen wanneer de kijker bekend is met de karakters en de verhaallijnen in gang zijn gezet. Zeker bij series die een afgerond verhaal vertellen of verhaallijnen bevatten die in elke aflevering een substantiële rol spelen is het van belang weinig te missen van de karakterontwikkeling en plot.

De Net 5 serie Verborgen Gebreken, een lichtvoetige dramaserie over makelaarskantoor Apollo dat te maken krijgt met moord, afpersing en oplichterij, is, net als haar genregenoten S1ngle en De Co-Assistent, zo’n serie. Waar in de eerste paar afleveringen de indruk wordt gewekt dat we slechts te maken hebben met een oppervlakkige, maar desalniettemin vermakelijke serie, ontvouwt zich na enkele afleveringen een boeiend en intrigerend schouwspel. Na een wat voortkabbelend begin krijgt de serie plots een enorme vaart en wisselen de verschillende intriges elkaar in vlot tempo af. Doordat de karakters steeds meer achtergrond krijgen en de onderlinge verhoudingen beetje bij beetje duidelijk worden, wordt de band met de kijker bovendien nog eens extra verstevigd.

Verborgen Gebreken kan bogen op een uitgebalanceerde en uitstekend spelende cast. Naast Frederik Brom, Jennifer Hoffman en Maryam Hassouni, zijn het vooral Ricky Koole en Egbert-Jan Weeber die indruk maken. Koole speelt op gelaagde en verleidelijke wijze de warme en vriendelijke Noor Rademaker, die samen met haar zus leiding geeft aan het makelaarskantoor Apollo. Ze krijgt niet alleen te maken met werkgerelateerde problemen, maar zit ook in dubio over haar relatie met haar vriend Joep, die hoe dan ook geen kinderen wil. Weeber laat eens te meer zien uitstekend om te kunnen gaan met licht-komische, ambitieuze personages. Door zijn natuurlijke en onschuldige uitstraling en precieze timing geeft hij zijn personage Bram een dynamisch karakter mee.

Naast de uitstekende cast kan de serie steunen op een sterke visuele aankleding, welke naast een ondersteunende functie ook een zichtbaar toevoegende waarde heeft. De fotografie van Mark de Blok is functioneel, sfeervol en legt door de sterke en mooie focus, de dynamische cameravoering en de prachtig uitgelichte beelden meer spanning, vaart en drama in het geheel. In combinatie met de vlekkeloze, efficiënte en effectieve editing, waarin de overgangen zacht en natuurlijk aanvoelen en de beelden naadloos op elkaar aansluiten, levert dit een soepel en meeslepend ogend geheel op. De harde cuts die de oorspronkelijke reclameblokken introduceren, zorgen zo nu en dan dan ook voor een hinderlijke onderbreking.

Ondanks het niet direct bij de lurven pakkende, maar toch prikkelende begin, ontpopt Verborgen Gebreken zich uiteindelijk tot een uitermate sterke en meeslepende serie, die een fijne mix presenteert van spanning, drama en komedie. Hierbij springen vooral de sterke cast, aangename sfeer en vlekkeloze technische verzorging van het geheel in het oog. De afleveringen kenmerken zich door een prettige ambiance, een lekker tempo en naast diepgang en mysterie zo nu en dan bijzonder komische dialogen – een verzoeningsscène tussen twee geliefden was nimmer zo hilarisch, maar tegelijkertijd levensecht en aandoenlijk als hier.

De sfeervolle fotografie van Mark de Blok komt door de vlekkeloze anamorfe transfer prima tot haar recht. De beelden zijn vrij van beschadigingen en worden gekenmerkt door een uitstekend zwartniveau, scherpte en contrast.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. Deze is prima uitgevoerd, vrij van beschadigingen, helder verstaanbaar en met een redelijke laag.

Verborgen Gebreken kent twaalf afleveringen van zo’n drie kwartier die netjes verdeeld staan over vier dvd’s. Op de vierde dvd staan naast de laatste drie afleveringen nog enkele bloopers (5 minuten).

ca. 560 minuten
Just Entertainment
14 mei 2009