Vuurzee (seizoen 2) – DVD-Recensie

‘De Nederlandse Twin Peaks’, ‘Een bloedstollend spannende mysterie-serie’, ‘Intrigerend televisiedrama met overduidelijke invloeden van David Lynch’. De superlatieven waren niet van de grond toen de VARA in 2005 startte met de vertoning van de dramaserie Vuurzee, naar scenario’s van thriller-schrijvers Frank Ketelaar en Robert Kievit. Ook televisiekijkend Nederland bleek de serie goed te kunnen waarderen, wekelijks stemden bijna een miljoen Nederlanders af op Nederland 3 om de avonturen rondom de raadselachtige verdwijning van Yasmin te volgen. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Wonderwel is het de makers gelukt het hoge niveau van de eerste reeks vast te houden.

Nadat in de eerste reeks de verdwijning van Yasmin Aslan werd opgelost, lijken de stofwolken in het broeierige Bloedzand weer op te trekken. Tot het dorp een verbijsterend bericht doorkrijgt: Peer, gevangen genomen wegens de verkrachting van Yasmin, komt, wegens een gebrek aan bewijs, vrij. Zijn terugkomst zorgt niet alleen voor veel spanningen bij de Aslans, ook Peers vrouw en familie kunnen het bijna niet geloven. Als in de dagen na zijn vrijlating het dorp wordt opgeschrikt door mysterieuze branden, bedreigingen en moorden zijn de verdachtmakingen niet van de lucht. Wie zit er achter de branden en waarom? En heeft het iets te maken met het geheim dat Yasmin bij zich blijkt te dragen?

De grootste verdienste van de makers van Vuurzee is de visuele allure die men de serie mee heeft gegeven. Door dynamisch camerawerk, aparte kaders, beeldfilters en een vlotte decoupage weet men treffend een mysterieuze en onheilspellende sfeer neer te zetten. Het snelle beeldritme en de associatieve montage zorgen ervoor dat de kijker voortdurend verbanden legt tussen gebeurtenissen en personages of personages onderling. Hierdoor blijft de drang aanwezig samen met de hoofdkarakters het mysterie te ontrafelen. Hierbij mag ook de soundtrack van Fons Merkies niet onvermeld blijven, die met diepe pianotonen en een dreigend geluidsspoor eveneens positief bijdraagt aan de sfeerzetting van het geheel.

Minstens zo doeltreffend zijn de cast en locaties van de serie. Grote acteertalenten als Sylvia Hoeks en Eva van de Wijdeven worden terzijde gestaan door de van ervaring overlopende Carine Crutzen en Mark Rietman. Hoewel de serie het voornamelijk gooit op het oproepen van spanning en vertwijfeling, weet een flink aantal intieme spelscènes de kijker ook dramatisch aan te spreken. Maar niet één van de uitstekende castleden is de spil van het verhaal van Vuurzee, het broeierige Wijk aan Zee (Bloedzand in de serie) – in al haar facetten oogstrelend vastgelegd door de talentvolle Mark van Aller (Witte Vis) – steelt de show. Het in werkelijkheid knusse en kleinschalige dorp krijgt door de grootse aanpak van de makers een mysterieuze en haast mythische uitstraling. Dat het tweede seizoen even de tijd nodig heeft de kijker bij de lurven te grijpen, is dan ook slechts een kleine kanttekening.

De serie staat in een nagenoeg 1,77:1 formaat anamorf op de DVD. De kwaliteit van de transfer is goed. Zoals we van een recente productie mogen verwachten, zijn beeldbeschadigingen in de vorm van spetters of ander vuil afwezig. Wel heeft men bewust met een grove korrel gewerkt, om het realiteitsgehalte te verhogen. De gemiddelde bitrate varieert, wat zo nu en dan zorgt voor een wat groezelig beeld. Scherpte en detail zijn over het geheel genomen echter in orde. De optionele Nederlandse ondertiteling is op een aantal kleine foutjes na goed uitgevoerd. Er wordt in de ondertiteling echter geen onderscheid aangebracht tussen bepaalde sprekers, waardoor het voor doven en slechthorenden wellicht af en toe verwarrend kan zijn wie wát zegt. Tevens bevat de DVD een optioneel Engelstalig ondertitelspoor.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) op de DVD.  Het geluidsspoor is vrij van beschadigingen. De dialogen zijn goed verstaanbaar. De muziek komt met een redelijke laag uit de speakers, maar een 5.1 track had het sfeervolle geheel niet misstaan. Qua ruimtelijkheid en dynamiek blijft een 2.0-spoor namelijk altijd achter bij een 5.1-track, al valt er technisch niks op de track aan te merken.

De twaalf afleveringen van dit tweede seizoen van Vuurzee zijn verspreid over drie DVD’s. De menu’s van de DVD’s zijn mooi vormgegeven en voorzien van achtergrondmuziek uit de serie. Op de eerste DVD staan naast de eerste vier afleveringen enkele trailers voor de serie. Het tweede schijfje herbergt aflevering 5 tot en met 8. Op de derde en laatste DVD staan de laatste vier afleveringen en dertien interviews met de cast van gemiddeld zo’n 3 minuten. Elk lid van de cast vertelt over zijn of haar karakter.

ca. 600 minuten
Twin Pics
9 augustus 2009