Wan Pipel – DVD-Recensie

Ter gelegenheid van de onafhankelijkheid van Suriname, maakte Pim de la Parra een film over de liefde voor het land. Inmiddels zijn er ruim dertig jaar verstreken, maar men kan zich nog steeds vermaken met de Surinaamse cultuur. Wan Pipel (1976) flopte echter in de bioscopen en De la Parra vertrok naar zijn vaderland, waar hij nu nog steeds kleine films maakt. Ironisch genoeg heeft de film een vergelijkbare verhaallijn.

Het verhaal gaat over Roy, een succesvolle student van Surinaamse afkomst. Hij woont in Nederland, maar moet halsoverkop naar zijn vaderland als hij hoort dat zijn moeder op sterven ligt. Na haar overlijden gaat Roy niet meteen terug, en zo wordt hij opgezogen in zijn oude cultuur. Hij wordt steeds meer vastberaden in Suriname te blijven, ondanks het feit dat hij in Nederland een vriendin heeft.

Met ritmische muziek en veel beelden uit het dagelijks leven laat Wan Pipel de aantrekkingskracht van Suriname zien. Het verhaal is niet erg realistisch, maar dit staat dan ook meer in dienst van een boodschap; de film wil Suriname op de kaart zetten. Het geheel  ademt dan ook een mooie sfeer, maar komt af en toe wel wat knullig over door slecht acteerwerk, onwaarschijnlijke situaties en stereotype karakters.

Deze minpunten storen echter niet al te veel, en er zijn genoeg overtuigende scènes en leuke momenten, waardoor de film toch de moeite waard wordt. Wan Pipel is geen pareltje in de Nederlandse filmgeschiedenis, maar heeft door de autochtone acteurs en vele sfeerbeelden een authentiek karakter. Hierdoor kunnen de minpunten uit de film voor lief worden genomen, zodat er toch kan worden genoten van de Surinaamse cultuur.

Het 4:3 full frame beeld is matig van kwaliteit. Voortdurend zijn er (kleine) beeldbeschadigingen waarneembaar in de vorm van spetters en filmspots. Het zwartniveau is matig. De Scherpte en het contrast zijn in iets betere conditie, maar ook verre van optimaal. De transfer is voorzien van ingebrande Nederlandse ondertitels.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de dvd. Op een lichte ruis en een paar kleine tikken na, is het spoor vrij van beschadigingen. De dialogen zijn goed verstaanbaar. Door het ietwat beperkte frequentiebereik komt sfeervolle muziekscore niet volledig tot haar recht.

Via het statische hoofdmenu is het mogelijk de film te starten, naar de hoofdstukindeling te gaan of te kiezen uit een tweetal extra’s. De film is opgedeeld in dertien hoofdstukken. Als eerste extra treffen we de originele bioscooptrailer aan. De tweede extra betreft een filmografie van Pim de la Parra. Meer dan een opsomming van al zijn films is het niet.

ca. 111 minuten
Prime Time Entertainment
10 januari 2002
2
4:3
Dolby Digital 2.0 – Nederlands/Surinaams
Nederlands (ingebrand)
Filmografie Pim de la Parra

6 gedachten over “Wan Pipel – DVD-Recensie

1. Alweer enige tijd geleden is op deze site het nieuws gebracht dat alle films van Pim de la Parra op dvd zouden uitkomen.
    Tot nu toe zijn alleen Frank & Eva, De nacht van de wilde ezels, Wan Pipel, Lost in Amsterdam en Mijn nacxhten met Susan, Olga, Albert, Julie, Bill & Sandra op dvd uitgekomen.
    Op video – niet op dvd – zijn verschenen: Drop Out, Alicia en Mens erger je niet.
    Is er een deskundige in de zaal die ons kan vertellen of de plannen om alle films uit te gaan brengen doorgaan en, zo ja, op welke termijn?

Het zou overigens aanbeveling verdienen als de Nederlandse publiekzenders eens meer aandacht zouden gaan besteden aan de Nederlandse films. Een retrospective van het werk van Pim de la Parra en/of Wim Verstappen – ooit tezamen opererend onder de naam Scorpio Films – voorafgegaan of begeleid door een documentaire over (de totstandkoming van) hun films zou bijvoorbeeld niet misstaan.

2. Ben bezig met navraag, hoop binnenkort meer te vernemen. Kom er dan nog op terug.

3. Is er al iets meer bekend over de dvd release van Alicia, Mens erger je niet en Drop Out?