Woensdag – DVD-Recensie

Spectrum Broadcasting, een regionale televisiezender, is druk bezig aan zijn nieuwe reality programma genaamd ‘Camp Slasher’. In het reality programma spelen acht deelnemers een spoorzoekersspel waarbij een spelmoordenaar jacht op ze maakt. De acht deelnemers zullen een nacht moeten overleven in de bossen waarbij ze diverse opdrachten moeten vervullen. Alleen met alle opdrachten compleet kunnen ze de finish bereiken. Helaas loopt er ook een echte moordenaar rond …

Jean-Paul Arends (maker van de strip Scribbly voor dagblad Metro) en Bob Embregts droomden er al jaren van om de eerste Nederlandse slasher te realiseren. Door middel van sponsoring wist men de 5000 euro kostende lowbudget productie in 2002 van de grond te krijgen. Geïnspireerd door camp-slasher klassiekers als Sleepaway camp en Friday the 13th ging men drie jaar lang met enthousiaste vrijwilligers aan de slag. Vervolgens draaide het resultaat in diverse filmhuizen, was de prent te zien op het Nederlands Film Festival van 2006, de Nacht van de Wansmaak en was ze in 2005 ook al op het Amsterdam Fantastic Film Festival te bewonderen. Begin dit jaar werd de film op DVD uitgebracht.

Bij het schrijven hebben Embregts en Arends duidelijk gekeken naar de eerder genoemde schoolvoorbeelden en deze aangevuld met het populaire reality-tv genre. Het voorkomen van de ‘deugniet-van-dienst’ lijkt zelfs wel een combinatie van de diverse gedaantes die Jason Voorhees aannam in de talloze Friday the 13th-episodes. Alle liefde die de makers voor het genre hebben ten spijt, is Woensdag niets anders dan een onvervalste amateur-productie geworden met de bijbehorende gebreken. Acteurs, dialogen en verhaal zijn beneden alle peil, iets wat zeer begrijpelijk is voor een productie als deze, maar helaas niet over het hoofd kan worden gezien. Technisch steekt het daarentegen wel aardig in elkaar, maar weet het nergens indruk te maken. De opvallende kleurcorrectie (tegen sepia aan) versterkt jammer genoeg enkel de amateuristische look. Desondanks valt er toch nog wat te genieten voor liefhebbers die geen bezwaar hebben aan deze tekortkomingen; de film is nergens saai en kent voldoende amusante horrormomenten, bovendien voorzien van het nodige gore.

Waardering: * half

Woensdag werd digitaal geschoten met een Canon XL-1 DV-camera. De film is vervolgens in het oorspronkelijke 1.78:1 formaat overgezet op het schijfje, helaas is deze widescreen transfer  letterboxed en missen we dus ongeveer 33% aan extra beeldlijnen. Rekening houdend met de bron is het beeld behoorlijk scherp en kent het voldoende detail. Helaas is het met de zwartbalans minder gesteld en oogt het beeld wat onrustig. Daarnaast is het beeld vanwege de kleurcorrectie wat aan de donkere kant. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Men heeft de film in maar liefst drie verschillende audiotracks op het schijfje gezet. Naast een Dolby Digital 2.0 en 5.1 surroundtrack, kunnen we ook kiezen voor een 5.1 DTS-mix. Het geluid klinkt, rekening houdend met de aard van deze productie, prima. De tracks liggen goed in het gehoor en presenteren een helder, vol en dynamisch geluidsbeeld. Beschadigingen zijn niet op te merken en de onoriginele doch effectieve score komt goed uit de speakers. Vanzelfsprekend bieden de 5.1 en DTS geluidsband meer dynamiek en een voller geluid, tussen beide is echter niet veel verschil te horen.

Naast de zogenaamde Theatrical Trailer vinden we tevens een korte Making of compilatie terug op de DVD. In deze featurette, die ongeveer 5 minuten duurt, geeft men ons een blik achter de schermen. Zo krijgt de kijker bijvoorbeeld inzicht in de totstandkoming van de bloedige special effects. Deze compilatie is helaas zonder commentaar of uitleg, maar wel voorzien van sfeervolle muziek.

ca. 75 minuten
Art-S Home Entertainment
30 januari 2007