Wolfsbergen – DVD-Recensie

Konraad, 83 jaar oud, schrijft een brief aan zijn familie waarin hij aankondigt dat hij wil sterven. Maria, dochter en enig kind van Konraad, negeert de doodswens van haar vader. Ze probeert in plaats daarvan een geschikte serviceflat voor Konraad te vinden. Haar twee volwassen dochters Sabine en Eva hebben zo hun eigen problemen. Sabine heeft een slecht huwelijk en een dochter die te wijs is voor haar leeftijd. Eva is in therapie en probeert te herstellen van een abortus. Ernst, de man van Maria, is de enige die belangstelling toont voor de beslissing van Konraad. Hij besluit Konraad te helpen bij het uitvoeren van zijn laatste wens. Hiermee gaat Ernst in tegen de wil van zijn vrouw en vergroot hij de al aanwezige afstand tussen hen. Konraads familieleden zijn druk met hun eigen leven bezig. Omdat ze door zijn keuze gedwongen worden naar zichzelf te kijken komen ze er achter dat er niet veel over is van de onderlinge banden. Ze zijn losgeraakt van elkaar en op een dood punt aangekomen. Maar uiteindelijk zullen ze stelling moeten nemen. Over Konraad, en over zichzelf. Wolfsbergen is een film over mensen die het vermogen lijken te zijn kwijtgeraakt om van elkaar te houden.

Nanouk Leopolds caleidoscopisch familieportret van vier generaties en de miscommunicatie die hen parten speelt, is in navolging van haar tweede speelfilm Guernsey, wederom voorzien van een duidelijke handtekening. Met statistische doch prachtige fotografie van Richard van Oosterhout en een veelzeggende score van Loek Dikker weet ze op unieke wijze de afstandelijke familiekroniek tot leven te wekken. Verhaallijnen kennen geen conventionele structuur en in combinatie met de afstandelijke sfeer zal deze speelfilm zeker niet de gemiddelde filmliefhebber bekoren. Daar waar Guernsey de kijker nog in bepaalde mate wist te binden door voor één hoofdpersoon te kiezen, zullen veel mensen verloren gaan in het complexe en (schijnbaar) ongestructureerde web van Wolfsbergen. Toch valt er voor de mensen die bereid zijn buiten de conventies te kijken een prachtige film te ontdekken, met een fascinerende vorm van afstandelijkheid die na afloop onderhuids nog  flink doorwerkt. Alhoewel de prent voor iedereen enigszins ontoegankelijk zal blijven, weet de regisseuse met een bijzonder oog voor detail de personages van een strak afgewogen, maar meeslepende hoeveelheid emoties te voorzien. Belangrijke factor daarin is het prachtige spel van de cast die bestaat uit sterke namen als Tamar van den Dop, Fedja van Huêt, Karina Smulders, Catherine ten Bruggencate en Jan Decleir.

Gelukkig komt deze bijzonder visueel-gerichte film uitstekend tot haar recht op DVD, het schijfje beschikt namelijk over een prachtige transfer. De scherpte is prima en beschadigingen zijn gelukkig niet te vinden. Het beeld is bijzonder contrastrijk met genoeg detail en weet het rijke doch donkere kleurenpallet op uitstekende wijze te presenteren. Zoals we ondertussen  al bijna gewend zijn van A-film – het is nog steeds lovenswaardig – is het schijfje keurig voorzien van Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden en treffen we bovendien Engelse ondertitels aan.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1-track op deze drager en klinkt uitstekend. Spectaculaire geluidseffecten ontbreken, maar het geluid komt met mooie, volle klanken en genoeg dynamiek uit de speakers. Dialogen zijn prima verstaanbaar en de prachtige score van Loek Dikker klinkt bijzonder mooi, waarbij de verschillende kanalen goed worden gebruikt.

Vanuit de geanimeerde menu’s, geheel in lijn met het strakke artwork, vinden we onder het kopje trailers een drietal promotionele trailers (waaronder voor Leopold’s Guernsey) en de orginele bioscooptrailer van Wolfsbergen aan. Tweede en voornaamste toevoeging is de 20 minuten durende Making Of, waarin regisseur/scenarist Nanouk Leopold, producent  Stienette Bosklopper en diverse leden van de cast aan het woorden komen over de productie en zo een narratief vormen om behind-the-scenes materiaal te tonen. Alhoewel de hoeveelheid materiaal beperkt is, vormt de Making Of een prima toevoeging aan deze uitgave. Door de beperkte speelduur wordt het niet echt diepgravend, maar de betrokkenen hebben wel iets interessants te vertellen.

ca. 92 minuten
A-film
21 februari 2008