“Leuke momenten, weinig geheel”
Een ‘landloper’ die de Metro wil verkopen wanneer auto’s voor het stoplicht staan, mensen die langzaam steeds meer dronken worden in een plaatselijk café, een man die pakjes boter in een grote machine bij Unilever gooit en de Unilever-top die dineert met een stel hoge Arabieren. Zo maar enkele gebeurtenissen uit 2KM2, de nieuwste film van Carel van Hees en André van Hout.
Zuipen
In een caleidoscopisch portret wordt twee vierkante kilometer van Rotterdam geschetst: levendig, groots en tegelijkertijd toch ook ontzettend klein. Regisseur van Hees lijkt niet helemaal een keuze gemaakt te hebben in zijn onderwerp. Door het overschot aan mensen en momenten blijft het nu meer een breed portret van een groeiende stad, dan dat het echt ergens de diepte in gaat.
Dit is enorm spijtig, want vele momenten an sich zijn enorm boeiend. Het is enorm geestig om te zien hoe de mensen zich in de toog tot elkaar verhouden. De één zwijgt, de ander praat vol overgave over stierenballen, maar bovenal wordt er vooral gedronken. Heel veel gedronken. Een man – type Ruwe bolster, ruwe pit – weet te melden dat een ander ‘’wel heel erg kan zuipen’ om meteen hierop een glaasje jenever en een half glas bier achterover te slaan. Zou de man zich bewust zijn geweest van de camera? Eigenlijk maakt het niet uit, want de scène werkt, met of zonder die voorkennis.
Chaos
En hoe veel de scènes op zich ook leven, het wil maar niet één geheel worden. De film hopt heen en weer van de ene naar de andere gebeurtenis om af en toe weer eens terug te komen bij een eerder moment, maar een film met een kop en staart wordt het helaas niet. Je kunt zeggen dat deze (quasi-)structuur juist de chaos van de stad weergeeft, maar dat is mijns inziens te makkelijk. 2KM2 kent vele interessante momenten, maar is als film helaas niet helemaal geslaagd.
** half
Reacties zijn gesloten.