Dossier K.

“Overtuigende, maar vrij conventionele thriller”

De politiethriller De zaak Alzheimer werd in 2003 met 750.000 bezoekers een van de meest succesvolle Vlaamse films aller tijden. Een vervolg kon haast niet uitblijven, want schrijver Jef Geeraerts had al meerdere boeken over het rechercheduo Vincke en Verstuyft geschreven. Het vervolg liet toch nog even op zich wachten en kwam uiteindelijk eind vorig jaar in de Belgische bioscopen. Dossier K. is net als zijn voorganger een solide thriller geworden.

Albanese maffia
Twee rivaliserende clans uit de Albanese maffia hebben eerwraak hoog in het vaandel staan, wat tot een serie afrekeningen in Antwerpen leidt. Vincke en Verstuyft, opnieuw gespeeld door Koen de Bouw en Werner de Smedt, worden op de zaak gezet. Net als bij De zaak Alzheimer wordt er ook ruim aandacht besteed aan het leven van de criminelen, waarmee de film geloofwaardiger en intrigerender wordt.

Toch missen de Albanese gangsters de diepgang die de huurmoordenaar met geheugenverlies in De Zaak Alzheimer wel had (uitstekende rol van Jan Decleir). De maffia in Dossier K. leeft volgens een strikte erecode, wat minder interessant drama oplevert. Hoewel de acteurs goed hun best doen, blijft hun kant van de film altijd een beetje op afstand. Desalniettemin biedt het beeld van de politie tegenover dat van de maffia mooie contrasten en goed gevonden overeenkomsten.

Overtuigende thriller
Regisseur Jan Verheyen heeft van Dossier K. een degelijke thriller gemaakt, die op dramatisch vlak niet zo sterk is als zijn voorganger, maar vooral weet te overtuigen in de realistische en gewelddadige actiescènes. Ook het scenario, wederom geschreven door Erik van Looy en Carl Joos, zit goed in elkaar. De opstapelende intriges worden geleidelijk gebracht en de dialogen zijn slim en scherp geschreven (op een paar wel erg gevatte opmerkingen na).

Dossier K. bracht in eigen land ruim 400.000 bezoekers naar de bioscoop. Een stuk minder dan zijn voorganger, maar genoeg om te bewijzen dat een succesformule is geboren. De voorbereidingen voor een derde film zijn inmiddels in volle gang.

Dossier K. (2009)
Jan Verheyen
Scenario: