Ernst, Bobbie en het Geheim van de Monta Rossa

Drie jaar geleden maakte Pieter Walther Boer Ernst, Bobbie en de geslepen Onix. Nu komt hij met de tweede film naar het nog steeds razend populaire duo: Ernst, Bobbie en het Geheim van de Monta Rossa.

Circus
Als Ernst en Bobbie op bezoek zijn bij een circusschool slaat het noodlot toe en brandt de circusschool af. Om het bestaan van de school te redden moeten Ernst en Bobbie een schat opsporen. Terwijl zij via een speurtocht langs de gekste plekken op zoek gaan naar de schat, wordt de circusdirectrice ook nog ontvoerd. Op de hielen gezeten door crimineel Fedor en zijn nichtje Indy, doorstaan zij spannende en gevaarlijke avonturen die een spectaculaire climax bereiken op de top van de Monta Rossa. Lukt het Ernst en Bobbie om samen met de kinderen van de circusschool de directrice en de schat te redden?

Aanstekelijk
Met ruim 230.000 bezoekers was Ernst, Bobbie en de geslepen Onix een groot commercieel succes. De grappen en grollen van de twee hoofdpersonages, de stereotype slechteriken, de clichématige achtervolgingen en andere ‘spannende’ avonturen bleken aan te slaan bij het beoogde publiek. Het vervolg liet lang op zich wachten, maar is er nu eindelijk, gemaakt door grotendeels dezelfde mensen en met eenzelfde enthousiasme.

Want aanstekelijk was het wel, wat Ernst & Bobbie lieten zien. En ook in Het Geheim van de Monta Rossa zijn ze beter te pruimen dan in de strontvervelende televisieserie. De twee hebben een fijne chemie en kunnen bogen op een goed op elkaar in gespeeld team achter de camera, wat een vlot en plezierig ogend geheel oplevert.

Minder zijn de wat al te kinderlijke trekjes van vrijwel alle personages en de misselijke liedjes tussendoor – al zal de doelgroep hier waarschijnlijk van smullen. Met zo’n 70 minuten heeft de prent bovendien precies de juiste lengte om de allerkleinsten onder ons geboeid te houden. Voor kinderen jonger dan zes is een bioscoopbezoekje aan de film dan ook ongetwijfeld een plezierig uitje, de wat oudere kijker laat hem echter beter links liggen.

Ernst, Bobbie en het Geheim van de Monta Rossa (2010)
Pieter Walther Boer
Scenario: Tijs van Marle