Hunting & Zn.

“Rauw-realistisch drama maakt indruk”

Sander Burger maakte vier jaar geleden indruk met het grotendeels geïmproviseerde Olivier etc., met in de hoofdrol Dragan Bakema en Maria Kraakman. Dit jaar komt het trio met Hunting & Zn., een minstens zo beklijvend realistisch drama.

Schijn
Tako (Bakema) en Sandra (Kraakman) leiden een op het oog perfect leven. Ze zijn pas verhuisd, hebben beide een vaste baan en zijn gelukkig getrouwd. Voor de buitenwereld zijn ze het ideale koppeltje. Achter deze schijn van geluk en levensvreugde gaat echter een allesverwoestend optimisme schuil. Tako en Sandra móeten gelukkig zijn. Is dit niet het geval, dan schaffen ze gewoon een nieuwe eethoek of bankstel aan. Als Sandra zwanger wordt, staat het toch al fragiele evenwicht op losse schroeven.

Net als Burgers Olivier etc. kruipt Hunting & Zn. de kijker langzaam onder de huid. Na een iets te lang gerekt begin, waarin de twee hoofdpersonages en hun omgeving worden geïntroduceerd, wordt in het middenstuk subtiel en slim toegewerkt naar een bizarre, maar verhaaltechnisch overtuigende en geloofwaardige plotwending die vanwege de intrige niet verklapt kan worden. Waar het geluk de personages in de eerste helft van de film opjaagt en inhaalt, nemen ze het langzaamaan – de één bewust, de ander ongewild – zelf in handen, met alle gevolgen van dien.

Intens
Het is met name aan Burgers doelgerichte regie te danken dat deze bizarre plotwending, die voor veel kijkers ongetwijfeld de grens van het geloofwaardige opzoekt, overtuigend overkomt en geaccepteerd wordt. Door in het begin uitgebreid de tijd te nemen de personages en hun karaktertrekken te tonen, wordt de inleving in hun doen en laten dermate groot dat je de twee – met al hun gebreken en zo nu en dan irrationele keuzes – blijft volgen en geloven. Daarnaast verdienen ook Bakema en Kraakman wederom een pluim voor hun doorgeleefde en intense spel – net als in Olivier etc. zijn ze één met hun personages. Deze aanpak wordt versterkt door de fysieke cinematografie van Sal Kroonenberg, die de beelden van een rauw-realisme voorziet.

Evenwicht
In tegenstelling tot Nederlandse arthouse-filmers als Nanouk Leopold en Eugenie Jansen behoudt Burger bovendien een gezond evenwicht tussen arthouse en mainstream. Hoewel zijn films zonder enige twijfel buiten de klassiek bewandelde paden vallen en eigenzinnig in elkaar zijn gezet, zijn de onderwerpen die hij behandelt zo alledaags en is de visuele stijl zo levensecht dat niks een kennismaking met een breed publiek in de weg staat. Dit zal dan echter wel iets actiever naar een film moeten kijken dan naar de gemiddelde bioscoopprent en of ze daar bereid toe zijn is nog maar de vraag. In het geval van Hunting & Zn. is het in ieder geval aan te raden, daar de film door het beklijvende einde een onuitwisbare indruk achterlaat.

Hunting & Zn. (2010)
Sander Burger
Scenario: Sander Burger, Dragan Bakema, Maria Kraakman