Joaquin Sabina: 19 Dias y 500 Noches

“Teveel gepraat, te weinig Joaquin”

Joaquin Sabina: 19 Dias y 500 Noches vertelt het verhaal van de gelijknamige Spaanse zanger, die jarenlang de sleutel van zijn huis aan jan en alleman gaf, waar hij ook was. Hierdoor was zijn huis een levendige broedplaats van allerlei zangers, dichters, vrouwen én volslagen onbekenden. Toen Sabina in 2001 als gevolg van zijn losbandige leefwijze getroffen werd door een hersenbloeding, begon hij zich steeds meer af te sluiten voor de mensen om hem heen, veranderde hij de sloten op zijn deur en zorgde er zo voor dat de meeste vriendschappen van vroeger uit elkaar vielen. De film vertelt, aan de hand van enkele van deze inmiddels ex-vrienden, over het leven van Joaquin Sabina.

Niemand
Documentairemaker Ramon Gieling laat in Joaquin Sabina: 19 Dias y 500 Noches verscheidene mensen aan het woord. Van zangers, dichters en tekstschrijvers tot een veertien-jarig meisje dat niet alleen verliefd werd op Joaquins muziek, maar ook op de persoon zelf. Allemaal geven ze zo hun eigen kijk op het leven ván en het leven mét Joaquin. Enkele van deze mensen werden op een bijzondere plek geinterviewd: Gieling liet de huiskamer van Sabina – op een enkel ontbrekend detail na – geheel nabouwen in een studio. Men vertelt over gekregen cadeaus, over mensen die in het huis televisie zaten te kijken – en waarvan eigenlijk niemand wist wie het nou eigenlijk waren – en van de tijden dat ze hele avonden op de grond op hun gitaren tokkelden.

Veel van deze anekdotes zijn redelijk positief. Het was blijkbaar altijd feest, als je bij Joaquin over de vloer kwam. Een enigszins vreemde en meer kritische anekdote komt van een vrouw in een strak pak; politiek-rechts, zoals ze zelf aangeeft. Een kant van de politiek die Joaquin op zijn zachtst gezegd niet goed lag. Ze ontmoette Sabina toen ze met wat mensen in een café zat, waar ze hem uitschold, maar hem wel vertelde dat ze alle cd’s van hem had. Je voelt dat er meer verhaal achter deze anekdote zit dan je nu te weten krijgt. Nu blijft haar verhaal een beetje in het ongewisse. En dit is helaas bij meerdere anekdotes het geval.

Dromen
Veel anekdotes zijn best interessant, het glooiende landschap doet je verlangen naar je volgende vakantie en Sabina’s muziek doet je wegdromen. Het wil Gieling echter maar niet lukken om Joaquin Sabina tot leven te laten komen. Doordat er te veel en vaak te oppervlakkig gepraat wordt over Sabina en je de maestro zelf maar zelden in beeld ziet, wordt het nergens echt duidelijk wat er nou zo bijzonder aan de Spaanse zanger was. Het is dan ook niet zozeer Joaquin die tot leven komt, danwel zijn vroegere vrienden. Je ziet hiervan echter weer te weinig, om écht mee te leven met één van de verhalen.