web analytics

Recensie: 170 Hz

Reacties zijn gesloten

Ze zijn net als twee gewone tieners: impulsief, wispelturig en smoorverliefd. Nick heeft ruzie met zijn ouders en is van huis weggelopen, Evy besluit hetzelfde te doen als de liefde van haar leven thuis niet in goede aard valt. Tot zover de opzet van een vrij conventioneel verhaal. Want 170 Hz is alles behalve conventioneel.

Nick en Evy zijn namelijk doof. Ze communiceren met gebarentaal, wat resulteert in een film waarin vrijwel alle dialogen met de hand worden gesproken. Regelmatig wordt omgevingsgeluid afgestompt en klinkt er een allesoverheersende soundtrack die puur uit monotoon geruis bestaat. Een originele en effectieve manier om je vrijwel direct met de twee hoofdpersonages te identificeren: de kijker wordt in hun lijf gedwongen.

Nick en Evy vluchten naar een verlaten onderzeeër, een mooie metafoor voor hun isolement, waar ze in feite al hun hele leven in verkeren. Naarmate ze daar langer zitten, en water steeds een nadrukkelijker aspect van de film wordt, ontstaat ook steeds meer het gevoel dat die doffe, donkere soundtrack veel weg heeft van onderwaterklanken. Zou doof zijn net zo verstikkend werken?

Joost van Ginkel legt in zijn regiedebuut een fascinerende wereld bloot, waarin het geluid vaak duister en unheimisch klinkt, terwijl het camerawerk weer voor fraaie poëtische scènes kan zorgen. Geluid is beangstigend, beeld is louterend: het maakt een doof leven op een mooie manier voelbaar.

En dan zijn er nog de acteurs. Gaite Jansen en nieuwkomer Michael Muller hebben de zware taak om zonder woorden een film te dragen. Hoe kun je bijvoorbeeld ruzie maken zonder te schreeuwen, of überhaupt zonder intonatie te kunnen gebruiken? Deze twee jonge acteurs laten met overtuiging zien dat het mogelijk is.

Waardering: ****

170 Hz (2011)
Regie en scenario: Joost van Ginkel
Producent: Gijs van de Westelaken
Camera: Rogier den Boer (D.O.P.)
Montage: Bob Soetekouw
Met: Gaite Jansen, Michael Muller, Eva van Heijningen, Hugo Haenen, e.a.
Taal: Nederlands
Speelduur: 86 minuten
Te zien vanaf: 1 maart 2012

Reacties zijn gesloten.