Recensie: Code M

codem

Afgelopen week ging de jeugdfilm Code M in première in de Nederlandse bioscopen. De film vertelt het bijzondere verhaal van musketier D’Artagnan, die het leven liet tijdens Het Beleg van Maastricht in 1673. In deze nieuwe productie van regisseur Dennis Bots (Achtste-Groepers, Oorlogsgeheimen) volgen we een groepje kinderen dat op zoek gaat naar zijn zwaard. In flashbacks zien we wat er zich in de laatste weken van D’Artagnans leven heeft afgespeeld.

Vlot
Het resultaat is een vlotte en vermakelijke jeugdfilm, die ook voor de volwassen kijker goed te behappen is. Scenaristen Tijs van Marle en Karen van Holst Pellekaan vallen zo nu en dan in herhaling, maar houden de snelheid er – met name vanaf het moment dat de speurtocht naar het zwaard daadwerkelijk begint – goed in. In de volwassen bijrollen zorgen ze bovendien voor de nodige humor en relativering, die de film van een fijne lichte sfeer voorziet.

Echt spannend of diepgaand wordt de zoektocht van Isabel, Rik en Jules naar het zwaard nooit – hoewel voor de allerkleinsten onder ons enkele momenten best spannend kunnen zijn -, maar met het sfeerrijke en prachtige Limburg als decor, een plezierig en goed spelende cast (Nina Wyss voorop) en de technisch prima verzorgde afwerking – de art-direction, muziek en het camerawerk zijn van hoog niveau – biedt de film een ontspannen en meer dan onderhoudend middagje uit. Voor je het weet bereikt de film, na dwalingen door kastelen, grotten en het heuvellandschap, haar grande finale, die menig jong kijkertje klamme handjes zal bezorgen.

Waardering *** half