Recensie: Drift

Een naakte man met een onverzorgd uiterlijk staat op een matras midden op zee en hij probeert uit alle macht op het matras te blijven staan, maar valt telkens weer in het water.

Drift

Debuut
Zo begint de debuutspeelfilm van Benny Vandendriessche, de Vlaamse filmmaker die tot dusver voornamelijk voor televisie werkte. De sterk sprekende beelden zijn typerend voor de hele film. Vandendriessche kiest voor weinig dialogen, weinig muziek en veel stilte. De beelden vertellen het verhaal van een terugkeer naar oerinstincten na het verlies van een geliefde. De ‘drifter’ verliest zijn grip op de realiteit nadat zijn vrouw zich van het leven ontneemt. In het barre landschap van Roemenië trekt hij op met zwerfhonden om zijn pijn te verwerken op een bijna dierlijke manier.

Roemenië
De man trekt door een grauw Roemenië met kale landschappen en verlaten fabrieksgebouwen. De tocht van de drifter wordt op een haast documentaire-achtige wijze gefilmd, wat een fraai en realistisch beeld oplevert van een absurde situatie. De stilte, die vaak terugkomt, zorgt ervoor dat de andere geluiden des te sterker naar voren komen, zoals het ruizen van de zee of het lopen over een met stenen bezaaide betonnen vloer. Dit draagt nog meer bij aan het gevoel van realiteit waardoor de afstand tot de drifter klein blijft.

De kracht van Drift is dat Vandendriessche veel aan de kijker over laat. Hij laat de kijker vrij om de motivatie en het verloop van het verhaal te vormen aan de hand van de beelden die daar geen duidelijk uitsluitsel voor geven. Daarmee is Drift een artistieke film die de kijker aan het denken zet over het leven en de dood.

Hendrikx
De drifter wordt prachtig gespeeld door Dirk Hendrikx, met wie Vandendriessche vijf jaar lang nauw heeft samengewerkt om een indrukwekkende film rond de verwarde man te maken. Samen hebben ze de drifter gevormd tot een rauw oermens, die echter ook sympathie opwekt. Hendrikx weet in zijn spel fysiek de worsteling te tonen die hij ondergaat. Zijn lichaam vertelt het verhaal van zijn lijdensweg, zijn gezicht blijft veelal stoïcijns.

Het is te hopen dat de volgende film niet weer vijf jaar op zich laat wachten, want er wordt al uitgekeken naar een volgende film van Vandendriessche. Vreemd genoeg kreeg de film geen bioscooprelease in eigen land.

Regie & scenario: Benny Vandendriessche
Producent: Peter Krüger
Muziek: Kris Dane