Hoewel er bij studentenfilms altijd veel overeenkomsten zijn – bijna iedereen bedankt zijn ouders op de aftiteling, en anders wel zijn docenten en medestudenten -, is er gelukkig ook een aangename diversiteit in stijl, techniek en thematiek. Kort of iets langer, ontroerend of goed gevonden grappig. Ambitieus hooggegrepen thema’s of een variatie op een uitgemolken idee. Sommige ben je afloop alweer vergeten, anderen blijven je bij. Of één van die laatste categorie wint, zullen we zondagavond 8 november weten.
Cartoonesk
Goed gevonden grappen zien we bijvoorbeeld in What Goes Up… (Junaid Chundrigar), over de machtsverhouding tussen een jongleur en zijn publiek, en in Opgejut (Koen De Koninck), waar twee strandjutters een schat vinden. Een originele grap leunt vaak op de klassieke wetten van herhaling. Ook hier is sprake van een briljante opbouw en doeltreffende simpele figuren.
Cavemen: Love (Laura van de Wiel) maakt deel uit van een serie grappige filmpjes en smaakt naar meer. Verschillende animatietechnieken in een mooie combinatie bij elkaar gebracht.
Het animatieorgel (Annelies Vandenbosch) lijkt in alles op een achtbaan, de reis die we afleggen, de snelheid, de kleuren, de veranderende omgevingen en zoals altijd: voor je het weet is het alweer voorbij.
Tekenkunsten
Eekhoorn en olifant (Digna van der Put) is een klein verhaal op een mooie schetsmatige manier uitgewerkt tot een grappige 2D-animatie. Walking the Dog (Oskar de Rycker) is een 2D animatie over het baasje van een hond dat zijn grenzen verlegd. Met veel oog voor detail getekend zonder het efficiënte lijnenspel uit het oog te verliezen. Fijn dat in dit filmgenre de wetten van de zwaartekracht niet op gaan!
Ambitieus
Één van de weinige animaties waarin getracht wordt lipsync dialogen te laten horen is Utopla (Joren Verfaillie). Een wat langere animatie, waarin in de eerste aanloop veel aandacht wordt geschonken aan het karakteriseren van dit universum. Indien de hoogdravendheid die de film uitstraalt niet gewenst was, had de film voor de helft ingekort moeten worden. De collage-techniek maakt het echter de moeite van het kijken waard.
In de poppenanimatie Zachte planten (Emma De Swaef) is de aandacht vooral naar de karakters en de setting gegaan. Prachtige creaties in contrasterende texturen, beleven een feelgood avontuur, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt dat de animatie in het raamwerk van live-action is gegoten.
Ook in Cardboard (Sjors Vervoort) zien we live-action, nu gecombineerd met op karton geschilderde 2D karakters. Beeld en geluid versterken elkaar perfect in deze citytrip met dieren die we vaag wel of helemaal niet herkennen.
Abstract
Van een andere categorie is Euventure (Ulrike Kushel). Een persoonlijk getint spel met woorden, laat op een abstracte manier EU-problematiek zien en voelt bijna aan als propaganda. Op een andere manier abstract is Eros (Tom Geraedts) waarin we zien wat een blinde man in zijn hoofd aan beelden construeert. De positieve invloed die de jonge vrouw daarop heeft, geeft de film een romantische ondertoon.
Kanshebber?
De stilte in de sneeuw (Mariet Joosten) laat schilderachtig maar tegelijk ook levensecht zien hoe het is om in een sneeuwstorm te verkeren. Nog nooit was er zoveel detail zichtbaar in een sneeuwstorm die vooral met de kleur wit wordt weergegeven. Kanshebber, al was de winnaar vorig jaar ook al om de echtheid van de tekeningen gekozen, en komt deze film toevallig uit hetzelfde nest.
Zwart-wit en rood
Het begin van Silent Partner (Erwin Heylen) doet denken aan The Game met Michael Douglas, wat een zekere spanning met zich meebrengt. Door de symboliek die de ‘silent partner’ aan het verhaal toevoegt, is deze zwart-wit animatie een intiem portret van een man en zijn gemoedstoestand wanneer hij net verlaten is door zijn vriendin.
Het verhaal in Casillero (Jan Baelus) spat niet van het doek, maar het bloed wel. Angstaanjagend en over de top, je moet er van houden.
Blok 1 telt in totaal veertien animaties van AKV St. Joost, KASK Gent, Hogeschool Sint-Lukas Brussel, Media & Design Academie Genk, Avans Hoogeschool Breda, Willem de Kooning Academie, HKU KMT Hilversum en de RITS Erasmushogeschool Brussel. Nog te zien op zaterdag 7 november in Theater Kikker om 18.45 uur.
Reacties zijn gesloten.