Schemer

Hanro Smitsman regisseerde de afgelopen jaren de maatschappelijk geëngageerde telefilms
Skin (2008) en De Punt (2009). Met het beklemmende Schemer, losjes geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradarić in 2003, maakt hij zijn bioscoopdebuut.

Mokerslag
Het is een indrukwekkend beeld; terwijl tiener Jessie nietsvermoedend en met en gelukzalige glimlach uit de voorruit van de auto kijkt, sluiten twee handen zich langzaam rond haar keel. Even denkt ze nog dat het een grapje is, maar al snel slaat de angst en benauwdheid toe. Ook de kijker hapt naar adem, want hoewel van begin af aan duidelijk is waar de film naartoe werkt, komt de moord aan als een mokerslag.

Motief
Smitsman volgt in Schemer een hechte vriendengroep die een broeierige zomer lang onafscheidelijk is. Ze praten veel, maar over hun eigen onzekerheden en problemen zeggen ze niks. Onderlinge jaloezie, verliefdheden en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. Zo erg zelfs, dat ze haar besluiten te vermoorden.

Een eenduidig motief is er niet. Smitsman kiest, samen met scenarioschrijver Anjet Daanje, voor een vertelstructuur waarbij de kijker het verhaal steeds vanuit een ander perspectief te zien krijgt en de puzzelstukjes langzaam in elkaar vallen. De camera dwaalt als een speurhond door het leven van de verschillende personages, wanhopig zoekend naar beweegredenen en oplossingen. Het zorgt voor een gelaagd en meeslepend geheel waarin vooral de jonge cast, bestaande uit onder andere Gaite Jansen, Robert de Hoog en Matthijs van de Sande Bakhuyzen, indruk maakt.

Schemer (2010)
Hanro Smitsman
Scenario: Anjet Daanje