TBS

Voorheen Niets te Verliezen, nu (gelukkig) TBS: de nieuwe film van regisseur, schrijver én producent Pieter Kuijpers. TBS handelt over tbs’er Johan (Theo Maassen) die veroordeeld is voor de moord op zijn vader en zusje. Johan ontkent de moord op zijn zusje. Zijn moeder is de enige die zijn onschuld kan bewijzen. Alleen hoort hij al in tijden niks meer van haar. Wanneer Johan binnen de tbs-kliniek ook nog wordt overgeplaatst naar de long-stay afdeling (voor mensen zonder kans op verbetering) ziet hij als enige oplossing om te ontsnappen en zijn moeder op te gaan zoeken. De politie is hem al snel op het spoor en hij besluit het meisje Tessa (Lisa Smit) te kidnappen.

Thema’s
Thematisch gezien zijn er lijnen te ontdekken in het oeuvre van Kuijpers. Zowel Van God Los, Off Screen, Dennis P. als TBS handelen over de (soms) zeer vage grens tussen goed en kwaad. Tussendoor maakte Kuijpers nog de televisiefilm De Ordening en de kinderfilm De Griezelbus (ook al met Lisa Smit). Het kan toeval zijn, maar deze laatste twee genoemde films zijn wel Kuijpers’ minste.

TBS kent vooral grote gelijkenissen met Off Screen en Van God Los. Dennis P. was een komedie, dus minder vergelijkbaar met het zwaar op de maag liggende TBS. Cameraman Bert Pot (die buiten De Ordening tot nu toe elke film van Kuijpers draaide) levert opnieuw een staaltje vakmanschap af. De sterke kadrering, ietwat grauwe kleuren en vooral het schitterende schaduwspel zorgen er opnieuw voor dat er op visueel gebied weinig ontbreekt.

Opvallend in de eerste twintig minuten is de montage. Door snelle schnits door middel van jump-cuts wordt de woede en frustratie van hoofdpersoon Johan nog indringender. Helaas werkt deze manier niet altijd (de stelregel bij montage is dan ook dat een goede montage niet opvalt), maar mede dankzij het sterke sounddesign van Herman Pieëte en de muziek van Het Paleis van Boem laten veel scènes wèl een blijvende indruk achter.

Symphatie
Kuijpers keuze voor de hoofdrol is gedurfd. Theo Maassen heeft nooit een echte acteursopleiding afgemaakt, maar heeft zich door de vele filmrollen in de loop der jaren wel bewezen als acteur. Qua uiterlijk lijkt Maassen perfect. Een slungelig postuur, een ietwat grof gezicht en volle baardgroei met flinke wenkbrauwen. Laat hem boos kijken en je loopt zo een blokje om, mocht je hem in het donker tegenkomen. Toch is Maassen wel uitermate sympathiek, zeker tijdens de interactie met Tessa. Hij heeft haar dan wel ontvoerd, maar dat belet hem er niet van haar wel even te zeggen dat ze haar gordel om moet doen. Het eerste uur van de film ga je ook continue heen en weer in wat je moet (of wil) geloven. Is Johan nou écht een klootzak of gewoon iemand met veel pech? Helaas komt Maassen af en toe net een beetje tekort en lijken we meer te kijken naar de persoon, dan naar de acteur Theo Maassen. Smit is duidelijk een talent voor de toekomst. Zeer mooi om te zien hoe ze langzaam van haar situatie gebruik weet te maken en sympathie gaat opbrengen voor haar eigen ontvoerder.

Acteergeweld
Scenariotechnisch gezien kent de film één of twee momenten waar de omslagen in de personages net niet helemaal kloppen, waardoor je even moeite hebt de personages te volgen. Zo komt de vertrouwensband tussen Johan en Tessa voor het gevoel iets te snel, maar kent deze na dit eerste moment wel weer een logische uitbouw. Het is tevens interessant te zien dat je al redelijk snel door hebt hoe het precies zit met Johan’s problemen, in plaats er pas op het laatste moment achter te komen, als één of andere flauwe gimmick. Hierdoor kan je empathisch gezien heel ver met hem mee gaan.

Hopelijk gaat Kuijpers zich in de toekomst meer richten op films als deze. Zoals te zien aan Kuijpers’ vorige film (Dennis P.) leek komedie hem niet zo goed te liggen. Als drama-regisseur met de balancerende mens als thema lijkt Kuijpers echter wel te slagen. Na Van God Los heeft Kuijpers met TBS zijn beste film gemaakt.

****

TBS (2008)
 Regie