Terug naar de Kust

“Zakt in na veelbelovend begin.”

Will Koopman regisseerde onder andere de serie Gooische Vrouwen en een aantal afleveringen van Baantjer. Haar speelfilmdebuut Terug naar de Kust is van een hoger niveau, maar vertoont uiteindelijk vervelende trekjes van die series.

Waanzin?
De psychologische thriller gaat over Maria, moeder van twee kinderen en partner van een rokkenjagende alcoholist. Ze blijkt zwanger van hem te zijn, maar besluit hem te verlaten en het kind te laten weghalen. Niet veel later wordt ze anoniem stelselmatig bedreigd. Op aanraden van de politie vlucht ze naar haar ouderlijk huis, waar haar oudere zus Ans (Ariane Schluter) woont. Maar de teisteringen houden niet op. Wordt Maria echt gestalkt, of verbeeldt ze het zich?

Spanning
In het begin van de film wordt de spanning goed opgebouwd, en weet Koopman de kijker mee te laten leven met Maria. De rol wordt onderhoudend gespeeld door Linda de Mol, die na haar Gooische Vrouwen-capriolen laat zien dat ze best een film kan dragen. Het belooft een degelijke thriller te worden, maar helaas weet de film dit veelbelovende begin geen vervolg te geven.

Puzzel
In een goede thriller wordt informatie beetje bij beetje verstrekt, waardoor een ontknoping aan het eind verrassend, maar geloofwaardig is. In Terug naar de Kust is dat geenszins het geval. Het geheel wordt steeds voorspelbaarder, waarna bizarre plottwists het verhaal van een grillig karakter moeten voorzien.

Als kijker voel je je dan in de maling genomen. Je probeert mee te denken, maar uiteindelijk blijkt dat je niet alle stukjes van de puzzel hebt. En dan komt de ontknoping, waarin alles haarfijn wordt uitgelegd. En dan nog een keer, voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen, maar dan in de bekende ‘Baantjer-vorm’; een afsluitend tafelgesprek. Doodzonde.

Terug naar de Kust (2009)
Regie: Will Koopman
Scenario: Lex Wertwijn, naar het boek van Saskia Noort