Tramontana

“Zwelt aan na een milde start”

Mensen houden van haar, haten haar en worden seksueel opgewonden van haar. Tramontana wordt ze genoemd, de stormwind die raast om het leven van zestiger Pepet Tremolls en de achttienjarige Rosa Campos de Amor. Regisseur Ramón Gieling toonde in Johan Cruijff – En un momento dado (2004) dat hij bedreven is in het overbrengen van menselijke passie op het witte doek. Ook in Tramontana laait het vuur van de hartstocht hoog op.

“Mannen en vrouwen beroven elkaar van levenslust”, legt de Spaanse Pepet uit aan zijn Rosa, maar vooral zonder haar is hij weinig levenslustig. De schilder en schrijver noemt zichzelf een atheïst, in zijn woorden “iemand die heel eenzaam is”. Na zijn dood speculeren dorpsgenoten over de oorzaak van zijn overlijden en herconstrueren ze zijn geschiedenis.

Dit wordt op een rustig tempo gedaan, terwijl de film in intermezzo’s diverse malen het kustplaatsje Cadaqués verlaat en het Spaanse landschap toont, zoals dat niet vaak in beeld wordt gebracht. Zonder de gebruikelijke levendigheid en hitte, maar als een kille, vaak besneeuwde omgeving waarin de gure wind, Tramontana, de baas is.

Omdat geen van de verhalen die de dorpsbewoners over Tremolls en Rosa vertellen, bevestigd of ontkracht wordt, ontstaat een merkwaardig, tegenstrijdig beeld van de karakters. Voordat er een beetje duidelijkheid over de personages is gecreëerd, is veel tijd verstreken en daarmee stelt Gieling zijn publiek op de proef. Na de uitgesponnen introductie krijgt de film pas veel vaart en komen de temperamentvolle karakters tot hun recht. Op dat moment spelen ze elkaar prachtig uit en blijkt dat de tegenstrijdige beeldvorming de personages vooral uniek maakt.

Tramontana (2009)
Ramón Gieling
Scenario: Ramón Gieling