web analytics

Antoinette Beumer over 'Loft'

Reacties zijn gesloten


Slechts acht maanden na de release van
De gelukkige Huisvrouw, heeft Antoinette Beumer al een tweede speelfilm op haar naam staan. Loft, de Nederlandse remake van de meest succesvolle Belgische film aller tijden, ging gisteren feestelijk in première. “Het is mijn ambitie om kwaliteitsfilms te maken voor een groot publiek: als je dan toch al die moeite doet, dan het liefst voor zoveel mogelijk mensen.”

Tweede speelfilm
“Ik was net klaar met De gelukkige Huisvrouw toen ik door de producenten werd benaderd om Loft te regisseren. Ik had de Vlaamse Loft een paar maanden daarvoor gezien en het leek me fantastisch als ik ooit een dergelijk ingenieuze thriller zou mogen maken. Lang hoefde ik er dus niet over na te denken. Ik las ter voorbereiding het originele scenario geschreven door Bart de Pauw. Dat zat zo ongelofelijk goed in elkaar en had zoveel potentie… Mijn handen jeukten om deze spannende, meeslepende en intelligente film te maken.”

Focus
“Het is mijn ambitie om kwaliteitsfilms te maken voor een groot publiek: als je dan toch al die moeite doet, dan het liefst voor zoveel mogelijk mensen. Bovendien vond ik het leuk dat ik, net als bij De gelukkige Huisvrouw, ook in Loft verschillende genres kon mengen. Loft is een thriller met een donker randje maar bevat ook veel humor en komische elementen. Toch bleek het een ingewikkelde film om te maken: het scenario zit echt slim in elkaar, zodat je  steeds heel goed bij de les moet blijven om de film kijker een film te bieden die ze continu op het puntje van hun stoel houdt.”

“Er zijn vijf personages en we werken in de film met verschillende tijdslijnen die elkaar niet chronologisch afwisselen. Je wilt daarbij de kijker tot het laatste moment in spanning houden over hoe de vork in de steel zit. Ik hoop echt dat je na het zien van de film hem meteen nog eens wil gaan kijken om te zien of alles wel klopt. En dat je ook de tweede keer weer nieuwe dingen ziet. Zelf had ik dat bijvoorbeeld met The Usual Suspects, geweldig is dat. Tijdens de repetities met de vijf mannen hebben we hier dan ook veel aandacht aan besteed. Er is uitgebreid doorgesproken en gediscussieerd over wat ieder personage in welke scène al wel – en wat nog niet weet. Het was een goede oefening om me door de acteurs te laten uitdagen, en het script telkens opnieuw te bestuderen en te merken dat alles gewoon als een puzzel in elkaar valt.”

De cast
“De casting van de mannen was heel spannend. De vijf mannen zijn allemaal heel verschillende types, maar uiteindelijk zijn het wel vrienden van elkaar. Je moet dit ondanks hun verschillen wel geloven. Daar zat een behoorlijke uitdaging in, maar ik ben trots op de mannen die we uiteindelijk gecast hebben voor de rollen. Naast de onderlinge chemie tussen de acteurs, was het voor mij ook super belangrijk om ervoor te zorgen dat de koppels ook echt geloofwaardig en invoelbaar waren.”

Loft spreekt als film zowel mannen als vrouwen aan. De film gaat over vriendschap, liefde, relaties, overspel en jaloezie. Dingen waar we allemaal wel eens mee te maken hebben in het dagelijks leven. De personages zijn menselijk en invoelbaar. Mannen kunnen zich makkelijk met een van de vijf vrienden identificeren. Hetzelfde geldt voor een vrouwelijk publiek en de vrouwen in de film. Bovendien zit er voor iedere vrouw wel een man tussen waar ze op zouden vallen.”

De loft
“Ik vond het echt een uitdaging om Amsterdam op een andere manier te laten zien dan hoe we de stad meestal in films zien. Amsterdam wordt toch vaak vooral in beeld gebracht met haar grachten, de rosse buurt en veel van hetzelfde, terwijl het tegenwoordig ook prachtige nieuwe architectuur heeft. Uiteindelijk hebben we in Amsterdam Noord het exterieur van de loft gevonden. Deze locatie had natuurlijk veel invloed op de verdere visualisatie van de film. De loft is als het ware een personage op zich, de uitstraling was dan ook zeer bepalend in de film. Bovendien moest de binnenkant van de loft, die we in een studio gingen draaien, helemaal overeenkomen met hoe het er van buiten uitzag.”

“Samen met de production designer (Kurt Loyens) heb ik vervolgens het interieur gekozen. Het moest in mijn ogen op alle fronten een mannendroom zijn en maar één doel dienen: je moest er met een vrouw heen kunnen gaan en al je fantasieën uit kunnen leven, zonder gestoord te worden. Een plek waar je kan doen wat je wilt zonder dat er consequenties zijn, een paradijsje voor de mannen uit onze film. Het moest speels zijn, en dat vind je terug in de glazen tegels van de gang boven. Ik had bedacht: ‘als ik nou een man was, wat zou ik dan sexy vinden?’. Daarnaast moest de sfeer goed zijn: je moest je er direct op je gemak voelen.”

Bijzondere ervaring
“Het draaien van de scène van de bruiloft in het muziekgebouw vond ik erg leuk om te doen. Als draai-ervaring was dat heel bijzonder. Het waren nachtscènes en de draaiperiode viel midden in de zomer. De nachten waren extreem kort, iedere nacht was weer een race tegen de klok om alles voor het eerste daglicht er op te hebben. Maar het was ook heel bijzonder om het na zo’n intense nacht licht te zien worden met de hele crew. De dansscène op de bruiloft was de laatste scène die we op die locatie schoten. We hoorden natuurlijk de hele nacht hetzelfde liedje. Toen het er uiteindelijk allemaal op stond, hebben we dat ene nummer nog één keer opgezet. Iedereen liet alles uit handen vallen en ging keihard dansen en helemaal los.”

“Enkele dagen later, toe we gingen draaien in de studio, sloeg het noodlot toe. De steiger waar ik met vijf andere crewleden op stond, stortte in en samen met D.O.P. Danny van Elsen belandde ik in het ziekenhuis. Een hersenschudding, een gebroken kaak en een polsfractuur waren het gevolg. Het ongeluk heft uiteindelijk op het eindresultaat van de film zelf gelukkig weinig invloed gehad. Regisseur Erik van Looy heeft een aantal draaidagen van mij overgenomen, die niet uitgesteld konden worden, vanwege de beschikbaarheid van acteurs. Hij begreep goed wat ik voor ogen had met mijn film en wist de weg die ik had ingezet vast te houden tijdens die dagen.”

“Toen ik voor het eerst alle beelden achter elkaar zag, was ik ontzettend tevreden. Het was gelukt! De val blijft natuurlijk hoe dan ook een nare herinnering die me altijd bij zal blijven, en het heeft een grote invloed gehad op mijn familie. Daarbij kamp ik nog steeds met een aantal fysieke klachten. Het positieve effect is dat we als crew heel dicht bij elkaar zijn gekomen. Zo’n heftige ervaring bindt mensen toch. Vooral natuurlijk met Danny, de cameraman, deze gebeurtenis zal ons altijd verbinden.”

Loft draait vanaf donderdag 16 december in de bioscopen.

Bron eerste foto: www.Filmdepot.nl

Reacties zijn gesloten.