web analytics

Interview Diederik van Rooijen

Reacties zijn gesloten

“Als iets speelt is het beter om er meteen iets over te vertellen.”

 

Stella’s Oorlog is de eerste Nederlandse post-Afghanistan film. Al is er eigenlijk van post nog niet te spreken, omdat ons land nog midden in deze oorlog zit. Toch bleek de tijd rijp om het verhaal te vertellen over wat oorlog met de soldaten doet, maar meer nog wat dit met het thuisfront doet. Neerlandsfilmdoek sprak met regisseur Diederik van Rooijen over deze film.

 

 

Thriller
Het verhaal van Stella’s Oorlog voelt bijna on-Nederlands aan. Voor ons in Nederland lijkt de oorlog behoorlijk ver weg en veelal horen we maar mondjesmaat over mensen die met problemen kampen als ze terugkeren uit een oorlogsgebied. Regisseur van Rooijen maakte dit van dichtbij mee. “Stella’s Oorlog is ontstaan vanuit de gebeurtenissen rondom de oppas van mijn kinderen. Haar man zat in Afghanistan en kwam terug met PTSS (Posttraumatische stress-stoornis) en zo ervoer ik wat er gebeurde tussen deze twee mensen. Het ging helemaal mis, hij verwijderde zich meer en meer van het gezin en uiteindelijk zijn ze uit elkaar gegaan. Ik wilde echter niet te dicht bij haar verhaal blijven en heb er meer een spannende psychologische thriller van proberen te maken.”

 

Spannend is de film zeker geworden, mede doordat je constant benieuwd blijft naar de precieze geschiedenis van de soldaten in Afghanistan. Stukje bij beetje kom je door middel van geschoten videomateriaal door de soldaten zelf te weten dat er iets mis zit. “Het concept van de film gaat vooral over wat er gebeurt met de thuisblijvers. Wat voor hulp er ook geboden wordt, de oorlog komt altijd bij je naar binnen. Ik heb veel elementen in de film gestopt waarin Stella op eenzelfde manier reageert als haar man Jur. Hij komt thuis van Afghanistan en voelt zich alleen en ook zij maakt dezelfde stappen door. Ze verwijdert zich steeds meer van haar kind en haar fascinatie stijgt omtrent de videotapes.”

 

Gruwelverhaal
Dat Van Rooijen met Stella’s Oorlog een delicaat onderwerp te pakken heeft, is wel duidelijk. Mensen die gek worden van een oorlog is nooit leuk, maar zeker niet in een land als Nederland, waar we er weinig ervaring mee hebben. “Stella’s Oorlog is een film over wat oorlog doen kan met mensen. Ik wilde dan ook geen pamflet tegen de oorlog maken, maar vooral laten zien dat dit soort mensen heel moeilijk op te vangen zijn.”

 

De heftigheid van het einde lijkt nauwelijks te bevatten, maar toch lijkt dit niet heel ver van de waarheid af te liggen. “Defensie zegt dat zulke heftige dingen als aan het einde van de film niet gebeuren, maar Defensie moet dit ook zeggen. De mensen die in de oorlog gediend hebben en de film zagen vonden het een mooie film en totaal niet ongeloofwaardig. Ik denk dat we zelfs nog wel tot ergere dingen in staat zijn, maar ik weet niet of afwachten op een gruwelverhaal verstandig is. Als iets speelt is het beter om er meteen iets over te vertellen.”

 

 

 

Vlammen
De beelden die zich in Afghanistan afspelen zijn gedraaid in Spanje. De landschappen kennen grote gelijkenissen en vooral de acteurs lijken zich echt in de heftigheid van een oorlogsgebied te bevinden. “Toen de acteurs eenmaal hun pakken aan hadden en ze de hele dag in de hitte van de Spaanse zon liepen kwamen we dichtbij het gevoel van ‘de echte oorlog’. Het einde van de film – waarin duidelijk wordt wat zich precies heeft afgespeeld in Afghanistan – was deels opgeschreven, maar is ook deels ontstaan tijdens het draaien” Thijs Römer valt in deze scènes op en is ook de verrassing van de film. “Wat ik zo goed aan Thijs vind is dat hij zijn rol zonder blikken of blozen echt angstig goed heeft neergezet. Ook Maartje Remmers (Stella) is natuurlijk goed, maar zij is continue in beeld. Een bijrol zoals die van Thijs, waarbij je even kan vlammen valt dan misschien wat meer op.” Maartje Remmers valt ook op door een keuze van schrijver Hugo Heinen en regisseur Van Rooijen. Tijdens een confessie van één van de leden van het peloton zien we wat er precies is gebeurd in Afghanistan, waarbij Stella letterlijk bij aanwezig is. Een onconventionele keuze, die echter uitstekend werkt. “Stella is uiteindelijk zo gedreven en geobserdeerd dat ze zich verplaatst in hun wereld. Haar personage voelt hierdoor mee met de leden van het peloton. Het eindresultaat is de visualisatie van deze gedachte en volgens mij is dit hierdoor verfrissend en vooral een stuk emotioneler.”

 

Afstand
De afgelopen dagen kwam in het nieuws dat Stella’s Oorlog niet gaat draaien in de Pathé-bioscopen, één van de grootste bioscoopexploitanten van Nederland. Even leek het erop dat het gevoelige onderwerp de oorzaak hiervan zou zijn. “Ik denk niet dat Pathé kritiek heeft op de actualiteit of de heftigheid. Het onderwerp lijkt dan ook niet het probleem. Als ik een pamflet had gemaakt waarin ik mensen beledigde dan snap ik het wel, maar wat ik nu fijn vind is dat de thuisblijvers niet beledigd zijn, waarschijnlijk omdat ik genoeg afstand heb gecreëerd . Het is gewoon een spannende film waar je nog iets langer nadenken.” Volgens Van Rooijen is de reden dan ook simpeler als de berichten ons de afgelopen dagen wilden doen geloven. “Het is een hele moeilijke periode voor films in de bioscoop. Het is Oscartijd en er draaien veel Amerikaanse films in de bioscoop met onder andere Brad Pitt, Tom Cruise en Will Smith. Dan is het nogal een gok voor ze om een Nederlandse film daartussen te programmeren. Dit vind ik natuurlijk wel jammer, omdat ik denk dat de film voor een groter publiek geschikt is dan voor alleen arthouse publiek.”

 

Dat Van Rooijen productief is blijkt uit zijn indrukwekkende cv. Hij won prijzen voor enkele van zijn korte films, regisseerde de beroemde Unox-commercials en werkt veel voor televisie, waar hij series regisseerde als Deadline en Keyzer en de Boer Advocaten. Het is dan ook niet gek dat er binnen een maand twee films van Van Rooijen in de bioscoop verschijnen. 19 februari verschijnt Stella’s Oorlog en precies een maand later verschijnt Bollywood Hero. “Ik ben heel productief, hou erg van werken en ben continue plannen aan het opzetten en aan het werken. Ik ontwikkel veelal meerdere projecten tegelijk. Zo ben ik nu met vier dingen tegelijk bezig, waarvan ik de eerstvolgende hopelijk ook ga maken.”

 

Stella’s Oorlog is vanaf 11 februari te zien.

 

 

Reacties zijn gesloten.