Terug naar de Kust is de eerste speelfilm van regisseuse Will Koopman (Gooische Vrouwen, Unit 13). De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Saskia Noort, één van de populairste thrillerschrijfsters van ons land. Huub Stapel, Ariane Schluter en Linda de Mol spelen allen een grote rol in de film.
Bevrediging
Stapel staat zo’n zes maanden per jaar op het toneel en speelt regelmatig rolletjes in Duitse krimi’s. Een grote rol in een Nederlandse productie dateert alweer van enkele jaren geleden. Dit jaar is hij echter ook in eigen land weer actief in de weer. Eind dit jaar is hij niet alleen te zien in Iep! van Rita Horst, maar ook in Terug naar de Kust. “Zowel Will (de regisseuse, red.) als het clubje acteurs waarmee we werken zijn heel leuk. Toen ik wist wie er allemaal mee zouden doen, dacht ik: ‘daar wil ik wel bij horen’.” Niet alleen het groepje acteurs was voor Stapel een belangrijke reden de rol te aanvaarden, ook het boek zelf speelde een belangrijke rol: “Het boek vond ik heel spannend. Ik hou van thrillers die waar kunnen zijn.”
Stapel staat in de film onder meer naast Linda de Mol, die vooral bekend is door haar rol van Cheryl Morero in de serie Gooische Vrouwen. In Terug naar de Kust lijkt De Mol af te rekenen met haar tuttige imago in deze serie. De Mol: “In het begin is het wel even wennen. De make-up die ik draag (de actrice schuift ‘gehavend’ en met een blauw oog aan, red.) helpt me erg tijdens het spelen. Je moet ook erg lelijk durven zijn voor deze rol, maar dat was ook één van de redenen om het juist te doen. Het glamoureuze loslaten en lelijk durven zijn is wel een horde …”, “maar de bevrediging is uiteindelijk wel groter”, weet Stapel hier nog aan toe te voegen.
Scheidslijn
Terug naar de Kust gaat over twee zussen, tegenpolen van elkaar. Schluter: “Beide zussen zijn verschillende kanten opgegaan. Ans (Schluter, red.) leeft erg teruggetrokken en is de tegenpool van Maria (De Mol, red.). De één heeft alles gegrepen en de ander niet.” Maria trekt naar haar zus Ans, wanneer ze slachtoffer wordt van anonieme bedreigingen. Langzaam lijkt Maria haar grip op de realiteit en haar leven te verliezen. “Mijn personage draait behoorlijk door, door alles wat ze meemaakt. De scheidslijn tussen gek en gezond is in deze dan ook erg interessant. De kijker moet na verloop van tijd ook gaan twijfelen of het allemaal wel echt is wat ik beleef of denk te beleven. Zelfs mijn kinderen in de film vervreemden van me. Het maakt de rol niet alleen interessant, maar ook erg leuk om te spelen”, aldus de Mol.
Blind vertrouwen
De Mol en regisseuse Koopman kennen elkaar van de serie Gooische Vrouwen, waar eerstgenoemde het hele project initieerde. Ditmaal was het Koopman die bij De Mol aanklopte. “Het is geheel haar ding; haar droom een bioscoopfilm te maken. Will en ik voelen elkaar perfect aan en dat werkte erg fijn voor mij. Omdat het verhaal zo ingewikkeld in elkaar zit, was het fijn dat ik de regieaanwijzingen blind op kon volgen. Ik weet dat ze daar heel goed in is. Ik kan haar blind vertrouwen.”
Toen regisseuse Koopman bij schrijfster Saskia Noort aanklopte voor de rechten, had ze Linda de Mol al in haar achterhoofd om de hoofdrol te spelen. Een uitdaging die de actrice graag aannam: “Ik heb pas in Duitsland een telefilm opgenomen. Een beetje in de stijl van de Merci-reclames, zoals we die van de Nederlandse televisie kennen. Ik kan daar erg van genieten, alhoewel de film wel een soort kunstje was. Wanneer ik zo lang van mijn kinderen weg ben heb ik liever een grotere uitdaging. Mijn rol in Terug naar de Kust is een interessante, één om je tanden in te zetten. Ik kan er enorm mee op mijn bek gaan, maar als je zo denkt moet je niets meer doen.”
Thrillers
Nu De Mol het acteervirus daadwerkelijk te pakken heeft, denkt ze bewuster na bij de dingen die ze doet. “Toen ik het script las, dacht ik niet meteen: ‘dit wil ik spelen’. Ik zat in die periode nog midden in de opnames van Spangen en dacht toen niet zo. Dat denk ik nu wel bij elk boek. Ik las een tijd terug het Engelse boek ‘About a Boy’ en zag er meteen een film in. Helaas was ik vier jaar te laat met het verkrijgen van de rechten, aangezien de film op het punt stond gedraaid te worden. Dat dit kan is heel leuk; dat je door hard te werken zoiets kunt bereiken.”
Het thrillergenre kent in Nederland geen rijke traditie. Spoorloos, Amsterdamned en recentelijk films als TBS zijn allen zeer divers en eerder uitzondering dan regel in het Nederlandse filmaanbod. De Mol zou er graag meer zien: “Er worden in Nederland weinig psychologische thrillers gemaakt. Naast Saskia Noort zijn er nog wel meer goede thrillerschrijvers hier, er ligt dus nog genoeg materiaal te wachten. Ik zou er wel meer willen zien.”
Met Terug naar de Kust wordt in ieder geval een stap in de goede richting gezet. De film is vanaf november in de zalen te zien.
Reacties zijn gesloten.