web analytics

Jasper Wolf over Het Leven uit een Dag

Reacties zijn gesloten

“Als cameraman wil ik me graag ‘invoelen’ in een film.”

Op 3 september gaat Mark de Cloe’s nieuwe speelfilm Het Leven uit een Dag in première. Naast een aangrijpend en universeel liefdesverhaal valt de film ook op door een gedurfde en geslaagde visuele vertelstijl. Vanaf het moment dat de twee hoofdpersonages elkaar uit het oog verliezen, gaat de film over in een splitscreen-vertelling die naadloos op elkaar aansluit. Director of Photography Jasper Wolf over de film.


Splitscreen
Het Leven uit een Dag vertelt over een fascinerend en indringend gegeven: in een wereld waarin een mensenleven maar één dag duurt en waar elke daad éénmalig is, worden Benny en Gini zo verliefd op elkaar dat één dag niet lang genoeg is. Ze besluiten een zwerver te vermoorden om geëxecuteerd te worden en zo terecht te komen in ‘de wereld van de herhaling’. Tijdens de executie gaat het echter mis en verliezen Benny en Gini elkaar uit het oog.

“Bij het maken van Het Leven uit een Dag was ik gelukkig al in een zeer vroeg stadium betrokken”, vertelt Wolf. “Mark de Cloe was nog bezig de laatste hand te leggen aan zijn script. Vanaf mijn eerste lezing ben ik altijd zeer enhousiast geweest over zowel de inhoud van het verhaal als de visuele potentie. Zeker door Mark zijn bijzondere interpretatie om een groot gedeelte van het verhaal in splitscreen te vertellen.”

Invoelen
Wolf, die eerder onder andere Flirt en Waar is het Paard van Sinterklaas? draaide, werkte samen met De Cloe en production designer Eric Bernhard een onconventionele en gewaagde visuele stijl uit. “We hebben de visualisatie van het splitscreen (en van de film als geheel) vanaf het begin samen kunnen bouwen. De schetsen en schema’s die we hebben gemaakt ter voorbereiding zijn een kunstwerk op zich. Als cameraman ben ik graag zeer betrokken bij de inhoud en het ideeëngoed van de regie omdat ik me zo het meest kan invoelen. Ik ben erg blij dat ik daar met deze film alle gelegenheid toe heb gekregen. Bijzonder aan het project is dan ook de intensiteit waarmee we gezocht hebben naar de beste ideeën en de hoeveelheid onderzoek die ten grondslag ligt aan de film.”

Intuïtief
Hoewel de mise-en-scène van de film van te voren dus grotendeels vastlag, bleef er tijdens de opnamen genoeg ruimte voor intuïtie. “Zowel de aanpak in fotografie waarmee we de twee verschillende delen hebben willen onderscheiden als de hele splitscreen-constructie zijn zorgvuldig bedacht, maar altijd met genoeg ruimte voor intuïtie.”

Zoals het een echte liefdesfilm betaamt, speelde vooral het vangen van ware liefdesgevoelens en het overbrengen van deze gevoelens een belangrijke rol. Voor een liefdesfilm is niets zo dodelijk als een gekunsteld en te bedacht ogend geheel. Het Leven uit een Dag omzeilt deze valkuil echter met gemak, niet in de laatste plaats door de sfeer- en gevoelvolle fotografie. Voor Wolf ook één van de belangrijkste uitgangspunten van de film: “Misschien wel het meest belangrijk was de visie die we hebben gedeeld qua gevoelsvertelling en de vrijheid die ik daardoor heb gekregen in mijn manier van draaien.”

Het Leven uit een Dag is vanaf 3 september te zien in de Nederlandse bioscopen.